Festival
„Jeden svět“ (v Brně od 29. 3. do 5. 4. 2016) je festivalem obecně prospěšné
společnosti Člověk v tísni a jeho náplní jsou dokumenty a filmy o lidských
právech. Je to ten druh festivalu, který mě asi baví nejvíce. Na rozdíl od festivalu
„Mezipatra“, který mě už pomalu nemá čím překvapit, je festival „Jeden svět“
každoročně skvělý a obohacující. Loni jsem odjížděla v polovině na
dovolenou, ale letos jsem si to vynahradila a po zakoupení karty diváka, která
mi poskytla slevu 50%, jsem šla na 7 snímků, včetně obou vítězných. Víc bych
jich asi stejně nevstřebala. Nikoho asi nepřekvapí, že většina
z promítaných snímků má ke komedii daleko. Některé byly opravdu dobré,
jiné méně, ale doporučila bych s klidným svědomím všechny.
V paprscích
slunce
Dokumenty
o lidských právech se dají dělit na dva druhy. Na ty, které Vás svou syrovostí
a otevřeností zahltí a nedají Vám v podstatě možnost odvrátit zrak, a na
ty, které to udělají prostřednictvím zdánlivě nevinných obrazů, jejichž detaily
se Vám ale o to víc vypálí do paměti. Dokument „V paprscích slunce“ je právě
tím druhým typem. Ony sluneční paprsky zde představují muže, kteří stáli nebo
momentálně stojí v čele nejabsurdnějšího a současně ale asi i nejděsivějšího
státního zřízení na zemi - Severní Koreji.
Ruský dokumentarista Vitajil Manskij, známý zejména svou kritikou
putinovského režimu, natočil snímek, jehož obsah se dá nejlépe vystihnout slovy
jako „absurdistán“ či „potěmkinovská vesnice“. V podstatě se mu povedl
husarský kousek, jelikož dostal povolení v nejuzavřenější zemi světa
oficiálně natočit, jak vypadá život „běžné“ severokorejské rodiny, v níž
se oba rodiče-soudruzi společně se svou jedinou dcerkou připravují na oslavy
výročí narozenin Kim Ir-Sena, které nejde oslavit lépe, než že malá Zin-mi,
která umí odrecitovat v podstatě jakoukoli oslavnou báseň na oslavence,
vstoupí do severokorejské verze Pionýra. Slovy českého klasika – „chtělo se mi
z toho blejt“. To, co se odehrává na plátně, totiž vypadá jako parodie,
která by byla chvílemi opravdu hodně legrační, kdyby to nebylo všechno myšleno
děsivě vážně a kdyby si člověk nevšiml prázdných očí a vyděšených tváří
v pozadí. Kamera totiž běží i v přestávkách mezi jednotlivými
aranžovanými scénami, pečlivě koordinovanými chlápky, kteří měli režisérovi
pomoci vystihnout podstatu severokorejského štěstí. Dokument nic nekomentuje a
nic nevysvětluje, nicméně prostřednictvím obrazu odhaluje víc, než by se na
první pohled mohlo zdát. Za mě 90%.
Facts:
„V paprscích slunce“; Rusko/Litva/Německo/ČR/KLDR, 2015; režie Vitajil Manskij
Švédská teorie lásky
Možná
jsem to už někdy zmiňovala, ale část mojí rodiny žije v Norsku. Což je od
Švédska kousek, jak to u sousedů bývá. Obě země mají jednu z nejvyšších
životních úrovní na světě, jeden z nejbezpečnějších sociálních systémů a tradici
demokracie a svobody. Švédsko je modelový příklad sociálního státu, ve kterém
by asi chtěl přebývat kdejaký uprchlík, kdyby tam jenom nebyla taková zatracená
zima. Dokument pojednává o odvrácené straně ráje, který v 70. letech
započal se sociálním experimentem, jehož cílem bylo vytvořit moderní společnost
kladoucí důraz na individualitu a nezávislost každého jedince. Což se asi
podařilo, jelikož Švédsko dnes samo sebe popisuje jako „národ jednotlivců“ a
zemi zpřetrhaných rodinných vazeb, kde většina lidí žije sama, samoživitelky
jsou běžnou normou a na to, že Váš soused zemřel, se přijde až dva roky po jeho
smrti, byť měl někde rodinu. Dokument je vyprávěn formou filmové eseje, kdy
sledujeme několik různých příběhů. Dva zaměstnance, jejichž prací je po smrti
osaměle žijících vyhledat jejich příbuzné a vypořádat se s tím, co po sobě
zanechali, sociální pracovnici původem ze Sýrie, která se snaží nově příchozím
emigrantům vysvětlit, jak to vlastně ve Švédsku chodí, skupinu mladých
„hippíků“, kteří se schází v lese, aby zde naplnili své touhy po lidském
dotyku a interakci, zakladatele sítě spermabank, kde stačí jen kliknout,
zaplatit a dále postupovat podle návodu, klientku jeho podniku, která vychovává
dvě děti a říká, že jí vyhovuje, když se nemusí s nikým dělit o svá
rozhodnutí, některé z jeho „dodavatelů“ a pro kontrast pak příběh švédského
chirurga, kterého to natolik omrzelo, že žije v Namibii (alespoň myslím, že to byla Namíbie), kde je naopak
rodina základem komunity. Byl to vítězný divácký film a byl povedený. Za mě
90%.
Facts:
„The Swedish Theory of Love“; Švédsko, 2015; režie Erik Gandini
Právo podle
Motleyové
Dokument
o Kimberley Motleyové, americké právničce, která jako jediná cizinka získala
povolení vykonávat advokátní praxi v Afghánistánu. Přijela školit advokáty
a vydělat tak peníze, ale nakonec zůstala a vykonává klasickou advokátní praxi,
kde jsou jejími klienty zejména cizinci, kteří se dostali do spárů afghánského
justičního systému. Ten, alespoň podle dokumentu, pracuje poněkud chaoticky,
neboť zde nejsou jasně stanovená pravidla pro to, podle jakých norem se
v jakých kauzách má vlastně postupovat. Zvykové právo, šaría, psané zákony,
jaké známe my, a úmluvy tu stojí vedle sebe a jsou v rukách různých
institucí. Jinými slovy – zmatky. Některé kauzy nemají oporu ani ve zvykovém,
ani v psaném právu, některé jsou vyloženě absurdní a všude číhá korupce.
Nebo bych to možná spíše nazvala lenost a krátkozrakost. Neochota vidět věci
jinak a vybočit ze zajetých kolejí. Kimberley Motleyová si určitě zaslouží
obdiv za to, co se jí daří. Současně jsem se ale nemohla zbavit dojmu, že je to
pro ni pragmatické kariérní rozhodnutí, že to nevychází z její touhy po
spravedlnosti nebo touze pomáhat lidem a hájit lidská práva. Což je vlastně
možná dobře, jelikož je o to ve své práci výkonnější. Důležité totiž není ani
tak, proč to dělá, jako to, že to dělá. Kimberley Motleyová je bývalá královna
krásy a černoška. A Američanka. Tahle kombinace, byť to zní určitě nekorektně,
byla pro mě poněkud rušivá. Její jednání a i způsob vyjadřování byly takové
zvláštně povýšené. Nevím, do jaké míry to je z její strany záměr, protože
ji nelze upřít, že to na ty chlápky s bradkami zabíralo, jelikož je to
vyvádělo z míry, a do jaké míry je to prostě její osobnost. Sázela bych
ale spíš na to druhé. Kimberley Motleyová má také manžela a tři děti, takže
část, pro mě možná nejzajímavější, byla věnována i tomu, jak její rozhodnutí
ovlivňuje každodenní život její rodiny. Za mě 80%.
Facts:
„Motley´s Law“; Dánsko, 2015; režie Nicole Horanyi
Nebezpečný svět
Rajka Dolečka
Zástupce
českých dokumentů byl pro mě spíše zklamáním, hlavně proto, že z námětu se
dalo vytěžit opravdu něco hodně zajímavého. Jako kdyby ale jeho mladá režisérka
nevěděla, jaký dokument točí a o čem přesně by měl být. Je to dokument o Rajko
Dolečkovi, profesorovi medicíny a expertovi na boj s obezitou, který ještě
v devadesáti řídí auto a píše knihy, a jen shodou náhod má blízko k srbskému
nacionalismu? Nebo je to hlavně o stínech války v Bosně a Kosovu a
dědictví, které zanechala v balkánských národech? Nebo o nebezpečí
nacionalismu jako takovém? Těžko říct. Režisérka má bosenské kořeny. Rajko
Doleček je blízký přítel generála Ratka Mladiće, stejně jako Radovana Karadžiće
a Slobodama Miloševiće. Je obhájcem „srbského pohledu“ na balkánský konflikt,
který popírá genocidu v Srebrenici a odsuzuje intervenci a postup NATO a
EU. Režisérka prý chtěla pochopit postoj druhé strany, a tak se spolu
s tímto zajímavým pánem vydala na Balkán a pak i do Bruselu, kde byl
v rámci dlouhého procesu nakonec Ratko Mladić odsouzen a kde si odpykává
svůj trest. Rajko Doleček má ve všem jasno a žádné argumenty nepřipouští. Všude
s sebou nosí fotografie Mladiće s osobním věnování, každému je
v Srbsku ukazuje a s každým se poplácává po zádech. Slečna režisérka
ho pak po celou dobu nijak nekonfrontuje, respektive se s ním ani jednou
názorově nestřetává. Jen v jedné dvou scénách mu dává najevo, že jí jeho
postoj ubližuje. Rajko Doleček je sečtělý vitální pán se smyslem pro humor,
který se ale vytrácí ve chvíli, kdy proti němu stojí někdo, kdo jeho pohled na
věc nesdílí. V té chvíli zejména vůči mladé režisérce vystupuje až
pohrdavě, ve stylu, jsi mladá a pitomá, to, co říkáš, jsou blbosti, čemuž se
ona špatně brání, jelikož přeci jenom respektuje jeho věk i životní zkušenost.
Proti sobě tak po celou dobu stojí zástupci dvou generací, kdy ta starší
názorově utiskuje tu mladší. V té chvíli se sympatie vůči osobě Rajka
Dolečka vytrácí a nějak se tím vytratilo i samo sdělení tohoto počinu. Za mě
75%.
Facts:
„Nebezpečný svět Rajko Dolečka“; ČR, 2015; režie Kristýna Bartošová
Syrská lovestory
Vítězný
snímek z Prahy v režii dokumentaristy Seana McAllistera začíná už
v roce 2009, ještě před vypuknutím syrské revoluce a všeho toho, co po ní
následovalo. Zejména s ohledem na dnešní situaci a uprchlickou krizi se
tenhle počin zdá o to aktuálnější. Klasickou dokumentární formou zde mapuje
soužití palestinského aktivisty Ámera a jeho ženy, protivládní syrské
aktivistky Raghdy, kteří se poznali ve vězení, skrze díru ve zdi se zamilovali,
později se vzali a narodili se jim tři synové. Příběh začíná v době, kdy
je Raghda opět ve vězení, neboť napsala knihu kritizující režim Bashara
al-Assada. Ámer se stará o děti, organizuje demonstrace a všemi prostředky se
snaží dostat svou ženu z vězení. Když revoluce propukne, Raghdu propustí,
ale rodina se dostává do bezprostředního ohrožení a je nucena uprchnout do
Libanonu. Raghda si ale s sebou nese jak břímě v podobě stesku po rodné
zemi, tak břímě psychických jizev, které jí zůstaly jako památka na
její věznění. Revoluce v Sýrii přeroste do krvavého a komplikovaného
konfliktu a naděje na návrat se vytrácí s každým dnem. Rodina sice dostane
politický azyl ve Francii, ale jako rodina přestávají fungovat. Odcizení
manželů je fyzicky patrné, trauma z věznění i bezmocnost u Ragdhy vede až
k pokusu o sebevraždu. Ámer i synové přijímají Francii za nový domov a
budují si zde své místo, Raghda ale nedokáže rezignovat na svou identitu
politické aktivistky a nakonec odjíždí do Turecka, kde začne pracovat jako
zmocněnkyně exilové syrské vlády. Nejde jen o osobní příběh, ale zejména o
pohled na to, jak ti, kteří jsou opravdu nuceni opustit svou zemi, aby si
zachránili život, bolestivě vnímají ztrátu vazeb s rodnou zemí a kulturou,
jakou bezmoc cítí, když nemohou jakkoli zasáhnout a nezbývá jim než bezmocně sledovat,
jak jejich přátelé a lásky umírají, jak se jejich bývalé domovy mění v trosky.
Raghda i Ámer nesplňují zažitou představu o muslimech. Oba pijí alkohol, oba
kouří, projevují si veřejně lásku a mluví spolu zcela otevřeně. Jejich odcizení
není odlišné od toho, které můžeme zažít tady, má ale původ v něčem, co si
nezpůsobili a za co nemohou. Přesto nesou následky. Za mě 85%.
Facts:
„A Syrian Love Story“; Velká Británie, 2015; režie Sean McAllister
Mallory
Dokument
Heleny Třeštíkové, která natočila mimo jiné Katku, příběh narkomanky a její
cesty na dno (kteroužto jsem docela pravidelně jeden čas potkávala v Praze),
a která tentokrát natočila formou sběrného dokumentu příběh Mallory,
narkomanky, která se naopak vydala ze dna vzhůru. Vlastními slovy hlavní
protagonistky, nikdy by „nečekala, že to bude tak hustý“. A tím rozhodně nemá
na mysli, že by to bylo nějak zábavný. Mallory ještě jako drogově závislá porodila
syna, kvůli kterému se rozhodla podstoupit odvykací kůru (ostatně to muselo i
její čerstvě narozené miminko) a od té doby se jí daří zůstat „čistá“. Akorát
to byl jen začátek, a vlastně spíš ta jednodušší část. Dokument pak sleduje
Mallory na její cestě za znovunalezením životní rovnováhy. V jednu chvíli
je nucena dát syna na čas do ústavu, jelikož není schopna zajistit jim bydlení
a se svým tehdejším partnerem žije půl roku v nepojízdném autě. Obíhá
úřady a úředníky, chodí na brigády, spřádá plány, hledá si pořádné zaměstnání a
prožívá několik hodně špatných vztahů. Přestože by asi někteří na jejím místě
rezignovali, jde dál a po každé ráně osudu se znovu oklepe. Byť by možná mohla
všechny ty věci řešit dříve a lépe, důležité je, že je řešit chce a že se
snaží. Neustále. Chce pracovat a chce se vzdělávat, chce zužitkovat svou
zkušenost bezdomovce i narkomana, aby tím pomohla jiným. A i když mě technicky
vzato dokument nijak nenadchnul a postava Mallory mi nebyla nijak zvlášť
sympatická, nejde než jí opravdu držet palce, protože na začátku má doslova
nic, a přesto z toho dokáže něco vytvořit a stále směřuje vpřed, respektive vzhůru. Mallory si
i v těch nejtežších momentech zachovává důstojnost a navzdory vší té mizérii nejvíc celým dokumentem
prostupuje to, že má velké srdce a spousty lásky na rozdávání. Za mě 80%.
Facts:
„Mallory“; ČR, 2015; režie Helena Třeštíková
Sonita
Téma, které mě vždycky
zajímá, jsou ženy a jejich osudy. Jak obyčejné, tak ty výjimečné, které svůj
život řídí způsobem, který může inspirovat ostatní. Sonita je právě takovou
ženou, přestože je ještě dítě. Sonita je Afghánka, která s částí rodiny
uprchla před Talibanem do Íránu. Je jí 15 let a chodí do školy, stejně jako
mnoho jejích kamarádek. Je ale trochu jiná v tom, že se chce stát raperkou
a upřímně řečeno jí to docela jde. Ve svých verších se vyzpovídává ze svých
obav i pocitů bezmocnosti, zejména když je konfrontována s tím, že by
stejně jako jiné dívky v Afghánistánu měla podstoupit domluvený sňatek. Tradice
v rodné zemi je totiž taková, že nevěsty jsou mladé a ženich za ně platí.
Jinými slovy se v Afghánistánu nevěsty prodávají. Za Sonitu by rodina
mohla dostat 9000 dolarů. Důvod, proč na sňatek spěchají, je, že její bratr
potřebuje oněch 9000 dolarů na nákup své nevěsty. Sonita se proto zeptá
režisérky, jestli si jí nechce koupit, když je na prodej. Ten moment je syrový,
smutný a plný beznaděje. Už jen rozhovory Sonity a jejích kamarádek ze školy,
dvanácti až šestnáctiletých holek, je jako ledová sprcha. Třeba když se jedna
druhé ptá, jestli souhlasila se sňatkem s o 18 let starším mužem, kterého
nikdy neviděla, hned, nebo až poté, co ji otec a bratr zbili. Až poté, což
dokládá už jen pár blednoucích modřin. Nebo když otevřeně projeví závist, že
domluvený manžel jedné z nich je starší jen o tři roky. Nebo že už ho ta
další viděla a nevypadá zase až tak starý. Těžko říct, jak by se osud Sonity
odvíjel, kdyby se režisérka nevzdala nestrannosti a osobně se do příběhu
nevložila. I když je Sonita jiná, talentovaná a odhodlaná, obávám se, že by jí
to bylo tak nějak k ničemu. Stejně jako všem jejím kamarádkám, které pak
nadšeně sdílejí videoklip, který natočila a kterého si všimli ti správní lidé
na druhé straně planety. Za mě 90%.
Facts:
„Sonita“; Írán/Německo/Švýcarsko, 2015; režie Rokhsareh Ghaem Maghami
Žádné komentáře:
Okomentovat
Díky za všechny komentáře ♥