Poslední
moje divadelní návštěva uplynulého roku byla poslední den roku. Překvapuje to někoho?😜
Roky a kroky
„A Zlatého
slavíka pro rok 1978 získává… pan Karel Gott.“ „Tak to je opravdu překvapení,
to jsem vůbec nečekal.“
Braňo Holiček režíroval pro divadlo Reduta už dva
projekty a oba patří podle mne k tomu nejlepšímu, co jsem v Redutě
viděla. „Černá labuť“ a „Kmeny“ jsem viděla opakovaně. Představení „Roky a kroky“ si místo
dějinných náhod a mapování subkultur bere na paškál českou popovou scénu od
optimismem oplývajících šedesátek, přes straně a době poplatné sedmdesátky a
osmdesátky, do divokých porevolučních devadesátek a jaksi vyčpělých let nedávno
minulých. Vztahy popového světa plného falešného pozlátka
s bulvárem, polosvětem zločinu, a taky kamarádíčkování
s politickou scénou. Vždycky to bylo hlavně o penězích a kontaktech. A
vždycky tu byla anketa Zlatý (Český) slavík, kterou téměř vždycky vyhrál Karel
Gott. Inscenace rozhodně není pro nostalgiky typu „za komunismu bylo líp“,
resp. vždycky bylo líp, než teď. Takovým ani není určena. Je plná nekorektního
humoru, který dokonce i mě chvílemi přišel trochu za hranou. Nejsem fanynka
Karla Gotta, ale jeho nemoc a jeho dcery nebylo podle mne nutné do inscenace
zařazovat, i bez nich by člověk celou tu absurditu pochopil. Nicméně pár diváků
„na Karla nám nesahejte“ sedělo přímo přede mnou, a ti to brali dosti osobně.
Což je špatně, protože tak to myšleno nebylo. Přiznám se ale, že jsem mnohem
lépe chápala scénky z doby dávno minulé, než ty, které se měly odehrát po
roce cca 2000. Jelikož naši popovou či obecně bulvární scénu nesleduji, a nikdy
jsem nesledovala ani anketu Zlatého slavíka, chyběly mi tu reálie. I když se mi
ze všech tří projektů zdály „Roky a kroky“ nejméně sdělné, rozhodně mají
režisérův spontánní rukopis, který je šitý na míru hercům na scéně.
Facts:
„Roky a kroky“, Divadlo Reduta, 2018; autor a režie: Braňo Holiček
Jánošík
Revisited
"Zbojnická legenda ožívá. Spravedlnost. Pomsta. Zrada a láska. Nezabiješ!"
Byl Jánošík hrdina nebo to byl jen zbojník, respektive zabiják? Zaslouží si vůbec Jánošík svou legendu? Byla by dnes po tolika zkušenostech národa jiná, než když ji v roce 1909 Mahen napsal? Byl Jánošík jen produktem své neutěšené doby? Byl to rebel, co chtěl jít proti proudu nebo ten, kdo bojoval za spravedlnost lidí své třídy? Na tyhle mé otázky poslední inscenace odcházejícího šéfa brněnské činohry Martina Františáka neodpovídá. Vychází z Mahenovy verze, i se všemi písničkami, ale má nový háv, který se více než na mýtus o hrdinovi, zaměřuje na osobu někoho, kdo nechtěl zabíjet, ale kterého osobní tragédie nakonec přiměje, aby svou valašku pozvedl proti jiné lidské bytosti. Taková situace je univerzální i pro dnešní dobu a dnešní „hrdiny“. Co jsem si z inscenace odnesla já, je to, že hranice toho, co dělí hrdinu bojujícího za větší věc, než je jeho vlastní prospěch, od toho, koho lidé vnímají jako vraha, je dosti mlhavá. Zatímco jazyk hry si zachovává svůj původní ráz, je Jánošík se svou bandou zarostlých chlápků vyobrazen jako člen motorkářského gangu ve stylu Sons of Anarchy, kteří vedle valašek máchají i pistolemi, a vedle klasických lidovek pak divadlem zní i tvrdý rock. Mně osobně se to takhle líbilo, přišlo mi to trefné. Protože hra má přesah poplatný i v dnešní době. Hlavní roli měl hostující herec Dominik Teleky a ujmul se jí opravdu se ctí. Jinak je to hra s mnoha postavami, zejména mužskými, které mě ale až na výjimky trochu splývaly. Diváci odpoledního představení byli možná trochu rozpačití, ale mně se hra opravdu líbila.
Facts: „Jánošík Revisited“; Národní divadlo Brno (Mahenovo divadlo), 2018; autor: Jiří Mahen, Martin Františák, režie: Martin Františák
Facts: „Jánošík Revisited“; Národní divadlo Brno (Mahenovo divadlo), 2018; autor: Jiří Mahen, Martin Františák, režie: Martin Františák
Milenci nebes
"Divadlo radosti, života i smrti."
Postavy
ze hry „Milenci nebes“ jsou prý inspirovány skutečnými postavami pařížského divadla
19.století. Jean-Babtiste je trochu opomíjený člen divadla pantomimy a snílek,
Garance je krásná žena, kterou náhodně potká a propadne jejímu kouzlu, a
Frédérick je ambiciózní mladý muž a sukničkář toužící dělat velké divadlo se
slovy. Milostný trojúhelník, kdy Jean-Babtiste miluje Garance, ale nemá odvahu
jí to říct, Garance jej sice miluje, ale žije ve vztahu s Frédérickem,
který se tím tak trochu baví. Jean-Babtiste současně přehlíží lásku mladičké
dcery ředitele divadla a Garance zase návrhy hraběte de Montray. Zamotané a až
anticky tragické. Láska bez kompromisů a intriky. Život herců, lesk a bída
divadel. Výpravou je hra především v první polovině zmatená. Je třeba se
naladit na specifickou vizuální podobu, ale ve druhé polovině to všechno do
sebe zapadne a všechny ty postavičky, které původně vypadaly, že jsou tam nějak
omylem, mají najednou své místo. Byla jsem na silvestrovském představení.
Zařazení tohoto titulu na silvestrovské odpoledne mě trochu překvapilo, protože
to rozhodně není komedie, kterou bych tak nějak čekala. Není to asi hra pro
každého, rozhodně ne pro milovníky klasiky. Není ale vysloveně modernistická,
ani přehnaně ujetá. Jazyk hry je zachován a drží se mantinelů klasické hry.
Pokud si zvyknete na trochu specifický vizuál, pak je to klasická tragédie,
jakých se na divadle hrají desítky. Nicméně je skvěle zahraná, čímž se průměru
vymyká. Většina mých oblíbených herců tu má svoje výrazné party. I proto stojí
za návštěvu.
Facts:
„Milenci nebes“; Národní divadlo Brno (Mahenovo divadlo), 2018; autor: Jacques
Prévert, režie: Marián Amsler
Letní baletní
koktejl v prosinci
Během
léta připravila baletní sekce Janáčkova divadla speciální představení pro
venkovní prostor na hradě Špilberk. Jednalo se o tři kusy podle choreografií
členů baletního souboru. Jelikož mi to o prázdninách nevyšlo a jedno speciální představení bylo naplánováno na konec roku, přičemž není jisté, že se titul
bude ještě uvádět, nechtěla jsem to propásnout. Jedná se tedy o tři kusy, které
nemají vůbec nic společného. Ani hudbou, ani náladou a ani provedením. Je to
opravdu koktejl, což prostoru klasického divadla příliš nesvědčilo. „Bonsoir
Brel“ byla na hudbu šansoniéra Jasquese Brela a byla rozverná, nápaditá a milá.
Měla rozpustilou atmosféru a tak nějak připomínala muzikálové číslo. Takové
tančení v dešti. Ze všech tří se mi líbila nejvíc. Druhá
v choreografii šéfa baletu s názvem „1968“ pojednávala o přelomovém roku
1968 z pohledu dvojice mladých lidí, a o otázce samostatné volby. Byla na
můj vkus možná až moc stylizovaná a tématicky samozřejmě dramatická, takže po
úvodní barvě to bylo černobílé, a ten skok byl příliš náhlý. I když ženský part
byl podle mne skvělý. Třetí kus byl v choreografii Martina Svobodníka,
který mám pocit, že si rád utahuje z diváků, respektive rád je provokuje.
„O hudbě a tanci“ bylo lehce edukativní. Tanečníci nejsou dělníci a mají rádi
různorodost. Bylo to nápadité, ale … myslím, že by tomu prospěla delší stopáž.
Jako celek ale celé představení vyšumělo. Pro letní venkovní scénu se to
rozhodně hodilo více.
Facts:
„Letní baletní koktejl v prosinci“; Mahenovo divadlo, 2018; choreografie: Markéta
Pimek Habalová (Bonsoir Brel), Mário Radačovský (1968), Martin Svobodník (O
hudbě a tanci)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Díky za všechny komentáře ♥