Poslední
resty se týkají především koncertů a výstav. Je to tedy spíš takový doprovodný
program :-)).
Koncert k sezóně
16/17
Mám
sice poněkud zpoždění, ale s ohledem na to, že nová sezóna ještě nezačala,
tak to zpoždění nevadí. Koncert byl určen zejména pro všechny milovníky opery,
jelikož představil, co se bude během následující sezóny uvádět. Během léta by
mělo být Janáčkovo divadlo v rekonstrukci, takže se konec letošní sezóny a
možná i začátek té další přesune na pódium Mahenova divadla. To má samozřejmě
úplně jiné rozměry i zázemí, takže tomu musel být přizpůsoben i výběr premiér.
Aby se představení vešlo nejen na scénu, ale hlavně aby se hudebníci vešli pod
scénu. Celý koncert byl spíše v odlehčeném duchu, ale dress code byl
zachován pro operu. Orchestr zahrál ukázky z každé z připravovaných
premiér a operní sólisté je většinou doprovodily svými výstupy. Následovaly pak
kvízové otázky pro publikum, které tímto mohlo na předmětnou premiéru získat
volňásky. Já věděla jen jednu odpověď, navíc jsem se styděla zvednout ruku,
takže volňásky nemám. Jelikož některé z oper se samozřejmě ještě ani
nezačaly zkoušet, jak hudebníci, tak sólisté ještě neměli potřebnou rutinu, a
až na výjimky tedy hráli a zpívali přímo podle not. To ale může člověk vytýkat
tomuto druhu koncert jen těžko. Takže příští sezónu se bude hrát Káťa Kabanová od Leoše Janáčka, kterou
chci vidět, Modrovousův hrad/Očekávání,
kterýžto mám v předplatném, stejně jako Čerta a Káču od Antonína Dvořáka a La Giocondu od Amilcareho Ponchielliho. Zejména na La Giocondu se
moc těším. Dále bude mít premiéru hra od norské skladatelky Láska na dálku, což je prý poměrně nová
opera, ale odehrává se myslím ve 13.století a hlavní postavou je zde
zaláskovaný trubadúr. A poslední operou by měl být Hrabě Ory od Rossiniho, kterýmžto bych asi také nepohrdla. Čekala
jsem tedy alespoň jednu modernější operu, ale třeba překvapí zpracování některé
z klasik.
Facts:
„Koncert k sezóně 16/17“; Janáčkovo divadlo (operní dům), 2016
Best of Broadway
Jak
už jsem se nejspíš svěřila, nejsem moc velký milovník muzikálů. A to i těch
filmových. Až na úplné výjimky si totiž z celého muzikálu zapamatuji
v podstatě jen tu jednu profláknutou písničku, navíc jejich děj by často
jako klasický celovečerní film neobstál. Výjimkou jsou asi „Vlasy“ a pak „Jesus
Christ Superstar“. Jinak je to dost nuda. Zejména je tím vinen Disney a jeho
kreslené celovečeráky. Kupříkladu „Ledové království“ je film, který jsem
viděla asi rok po jeho premiéře zcela náhodou, když se na něj dívala moje
neteř, ale teprve tehdy mi došlo, že písnička „Let it go“, která zněla
z rádia úplně všude, je právě z tohohle nenápaditého a nijak
zábavného filmu. Ale už je asi nesmrtelná. Když jsem ale měla možnost jet do
Prahy na Broadwayské muzikály, zadarmo nutno podotknout, tak jsem si to
samozřejmě nemohla nechat ujít. Navíc jsem byla zvědavá, jak to vypadá
v O2 Aréně, kde se to konalo a kde jsem k překvapení mnoha nikdy
předtím nebyla. A nemohlo to být asi lepší. Měla jsem totiž velké štěstí, že
jsem byla v tzv. SkyBoxu, což je taková V.I.P. záležitost s rautem,
vlastní obsluhou, vlastním boxem se sedadly, vysoko nad pracující třídou na
ploše, kam jinak samozřejmě patřím i já. Byl to ale dárek a dárky se nevracejí
ani nekomentují :-)). Nejspíš se tam
sice už nikdy nepodívám, tedy do oněch vyšších míst, ale aspoň už vím, kde
sedávají generální ředitelé. Samotné představení bylo pěkné. Čtyři broadwayští
sólisté zazpívali právě všechny ty profláknuté hity ze všech možných velkých
muzikálů od West Side Story, přes Fantoma opery, Evitu, Hello Dolly či Mama Mia
až k několika, které u nás moc známé nejsou. A že jim to šlo. Skoro jako
mě, když zpívám ve sprše.
Facts:
„Best of Broadway“; O2 Arena Praha, 2016
Tiziano Vanitas
– Básník obrazu a odstínu krásy
Ještě
předtím, než jsem si na jeden večer vyzkoušela, jaké to je být V.I.P., byli
jsme se podívat na Pražském hradě, konkrétně jsme šli do Císařské konírny na
výstavu obrazů od Tiziana. Tizian je jeden z nejvýznamnějších malířů
pozdní renesance, jehož obrazů se nedochovalo mnoho a který prý míchal unikátní
odstín červenohnědé barvy, kterým si často barvím vlasy i já. Vynikal do té
doby nevídanou realističností a hloubkou. Jednalo se o unikátní výstavu,
jelikož se podařilo shromáždit obrazy z různých koutů světa, jak ze
soukromých sbírek, tak z galerií a muzeí. Akorát ta naše úžasná
kroměřížská arcibiskupská honorace obraz nezapůjčila, což asi o něčem vypovídá.
Nevím přesně o čem, ale nic hezkého to není. Výstava obsahovala nejen portréty,
které jsou pro Tiziana typické, ale také krajinomalby a tématiku náboženskou,
kteroužto bych si nad postel nepověsila (zobrazení stahování z kůže by mi
na spánku nepřidalo). Některé obrazy byly vystaveny v několika verzích, to
jak vedle originálu vznikaly jeho kopie, které jsou ale technicky vzato stále
brány jako originály, neboť jejich autorem byl Tizian, případně některý
z jeho žáků. Hlavním obrazem byla Vanitas, obraz ženy, která si češe vlasy
a představuje prý alegorii marnosti. Mě se ale vždycky nejvíc líbil obraz ženy,
která má na hlavě věnec z květin. Dívat se zblízka na obrazy staré stovky
let je vždycky zvláštní pocit. Jeden si připadá maličký a každý obraz jakoby se
před očima zvětšoval. Byla ale škoda, že jich tam nebylo přeci jenom víc.
Facts:
„Tiziano – Vanitas. Básník obeazu a odstínů krásy“; Císařská konírna Pražského
hradu (výstavní sál), 2016
DIVA
v rytmu zrozená
DIVA
jsou divadelní ceny, které se každoročně předávají v rámci Národního
divadla v Brně. Je to hlavně cena divácká, jelikož výsledky jsou záležitostí
diváckého hlasování. Hlasovala jsem i já, stejně jako loni a předloni. A i
tentokrát mi někteří ocenění vyšli. Třeba Erika Wakizono v kategorii
nejlepší taneční výkon v baletu nebo Martin Siničák za nejlepší herecký
výkon v činohře. Abych se přiznala, ty výsledky pro mě moc důležité
nejsou, i když mi bylo líto, že nejlepší operou nebyly vyhlášeny Hry o Marii.
Na stranu druhou jsem vítěznou Její pastorkyňu neviděla, takže by moje námitky
byly trochu mimo mísu. Celý večer se nesl v duchu Saturnina a swingu,
večerem provázel hostující Ondřej Havelka a Martin Siničák mu sekundoval
v roli Saturnina. Zbývající postavy ze Saturnina pak vstupovali do děje
prostřednictvím krátkých scének nebo písniček a doprovázela je přímo na pódiu
swingová kapela. Musím říct, že mě Ondřej Havelka jako průvodce zase až tak
nenadchl, ale nakonec to bylo zábavné a docela příjemné. Akorát mě dost
zklamalo, že na to, jak byl lístek drahý, vůbec zde o přestávce nebyl žádný doprovodný
program a hlavně vůbec žádné občerstvení v ceně. Zní to ode mě sice trochu
snobsky, ale pouze to porovnávám s loňským rokem, který byl v režii
baletu Národního divadla. Tak zase za rok.
Facts:
„DIVA k rytmu zrozená“; Mahenovo divadlo, 2016
Žádné komentáře:
Okomentovat
Díky za všechny komentáře ♥