Původně byl tento blok terapeutický. Pro mě. Teď je hlavně o mém úžasně nedokonalém každodenním životě, mé snaze naučit se péct a mých závislostech. Taky si tu někdy stěžuju na všechno a na všechny a dělím se o svá moudra. Takže Vás varuji - je to pěkná nuda :-))

26. listopadu 2018

To se mi do života připletl muzikál … a dobrý

Se mnou a muzikálem se to má tak, že nejsem jejich fanoušek. Třeba loni jsem na žádný nešla, protože jsem se nechtěla zklamat. Pokud chci hezký zpět, jdu na operu, pokud chci živou hudbu, jdu na koncert. Nicméně se to sešlo tak, že se mi v poslední době do cesty připletla hned tři muzikálová představení. A dopadlo to nad očekávání dobře. 

Rent
In truths that she learned, or in times that he cried?
In bridges he burned, or the way that she died? 
It's time now to sing out, though the story never ends.
Let's celebrate remember a year in a life of friends. 
Tedy, ono to zase až tak dobře nezačalo. Měla jsem poměrně velká očekávání, jelikož muzikál RENT je mou oblíbenou záležitostí. Viděla jsem dvě různá zpracování, ale pokaždé to bylo v originálu, tedy v angličtině. Jednou broadwayskou verzi a jednou londýnskou. A tak nějak si říkám, že to tak mělo zůstat. Některé věci by se prostě neměly překládat do češtiny, a muzikálová čísla jsou až na výjimky podle mě zrovna takovou záležitostí. Hudebně je RENT skvělá, jelikož je to rockovo-popová záležitost se spoustou sborových zpěvů. Akorát to tentokrát nějak nedopadlo. Muzikál se sociálním přesahem o partě mladých lidí z okraje společnosti v newyorské East Village byl přelomový v tom, že se jednalo o docela syrový příběh o nepřízni osudu netypických hrdinů - lidí trpících AIDS, prostitutek, homosexuálů, začínajících umělců, atd. Tohle v něm sice zůstalo, stejně jako nadšení interpretů a hudební stránka, ale nějak se vytratila ta spontánní jiskra. Chyběla mi tu ona naléhavost, necítila jsem ten hnací motor všech postav. Hodně to bylo překladem, byť možná jazykově povedeným, písničky bych uvítala v originále. A pak tu byla ta herecká stránka. Většina postav totiž všechno až moc hnala do extrému, a to na obě strany. Někdo měl přidat a někdo měl ubrat, zejména co se týče gest a pohybu na pódiu obecně. Muzikál je navíc uváděn na činoherní scéně, což mu přidává na intimnosti, protože prostor činoherního jeviště je menší a blíže k divákům (orchestr je umístěn nad scénou), ale já osobně bych uvítala klasickou muzikálovou scénu. Byla jsem z toho nakonec docela zklamaná.
Facts: „Rent“; Městské divadlo Brno (Hudební scéna), 2018; autor textu a hudby: Jonathan Larson, režie: Stanislav Moša 

Představ si
Musíme pokračovat. Musíme hrát. Aby ti lidé tam venku aspoň na chvíli zapomněli na tohle místo, aby zapomněli na to, co se kolem děje, ale hlavně, aby v sobě objevili naději, aby nepřestali věřit. 
Ale druhá návštěva muzikálu byla skvělá. Odcházela jsem dojatá, což s ohledem na příběh asi nebylo překvapující. Podtitul zněl muzikál o síle lidství a byla to pravda. Nikdy jsem o tomto titulu předtím neslyšela, ale zaujala mě anotace i nadšené ohlasy, tak jsem zariskovala. Příběh zavádí diváka do Varšavského ghetta roku 1942, kde židovská herecká společnost Daniela Warshowskyho navzdory narůstajícím hrůzám nacismu nacvičuje hru vyprávějící příběh vzpoury židovského národa proti římskému útlaku. Ve hře pojmenované podle pevnosti Masada, kde po dlouhé měsíce židé odolávali římské přesile, aby nakonec raději zvolili dobrovolnou smrt než římské otroctví, vidí Daniel jako paralelu k situaci v ghettu, a o to víc usiluje o její uvedení. Chce jejím prostřednictvím dodat lidem odvahu, aby se nacistům postavili. Hra funguje na principu divadla v divadle, kdy se obě linie chvílemi prolínají, a funguje to skvěle. Hudba byla krásná. K mému překvapení zde nebylo tolik židovským motivů, hudba byla spíše komorní, nikdy nebyla hlavním motivem scény, dokreslovala, nerušila. Při vypjatých scénách vystoupily do popředí smyčce, přidalo se na dramatičnosti, spojovacím motivem ale zůstávala emotivnost. Lépe to asi vysvětlit neumím. Až na pár bojových scén s meči zde nebyly žádné choreografie, poskakování nebo tancování, takže všechno se obešlo bez lapání po dechu, bez přehrávání a hlavně bez velkých gestikulací. Díky tomu celý příběh vyzníval velmi přirozeně a uvěřitelně. Pěvecky také nebylo co vytknout. Všichni odváděli skvělé výkony, zejména pak Kristýna Dahnělová, Dušan Vitázek a Lukáš Vlček. Téma to bylo sice těžké, ale i tady se našel prostor pro humor. Prý se teď ve Varšavě musí děkovat jak Bohu, tak Adolfu Hitlerovi.“ „A co se stane, když Hitler umře. Tak poděkujeme Bohu.“ Citlivě zakomponovaný a ryze židovský. Nakonec smích lidé nachází i v těch nejtěžších momentech. Pokud by ale někdo na tohle opravdu povedené dílko chtěl zajít, má smůlu. Byla to totiž derniéra, což je veliká škoda.
Facts: „Představ si“; Městské divadlo Brno (Hudební scéna), 2015; autor: Shuki Levy, David Goldsmith, Glenn Berenbeim, režie: Petr Gazdík 

Bítls
All you need is love. All you need is love. All you need is love, love, love is all you need.
O tom, že některé všeobecně známé melodie by se neměli překládat, svědčí féerie s písněmi nejslavnější skupiny všech dob – Beatles. Tedy „Bítls“. Protože autoři téhle opravdu povedené záležitosti nechali všechny písničky v originále, ale zbytek je  originál český (nebo spíše brněnský 😉). Na tento muzikál jsem vzala rodiče a oba z toho byli nadšení, a to i přesto, že jinak jsou to poměrně dost nároční diváci. Jenže ono to nešlo jinak. Písničky od Beatles jsou věčné a oba nakonec v těch 60.letech prožili svá vysokoškolská léta. „Bítls“ není o Beatles, není o členech kapely (ne tak docela), ale je to příběh o tom, jak jejich písničky ovlivňovaly svět, nejen ten hudební, a to i daleko za železnou oponou. Je to příběh odehrávající se v roce 1967 na moravské vesnici, kde tři středoškoláci Juřan, Žanek a Pavlík sní o tom, že jednou to pořádně rozjedou a budou jako ti Bítls. A tak nacvičují s dcerou soudruha předsedy MNV (místního národního výboru), aby mohli zahrát na hodech, a taky nacvičují, jak být rebel. Protože když už jste rocker, musíte být i rebel. „Já bych klidně byl rebel. Ale fotr by mě zabil.“ A do toho se nějak připletou dva cizinci, jeden, co nosí oblek a objednává si Martini namísto rumu, a druhý, který česky neumí ani slovo, ale umí bubnovat … skoro jako Ringo Star. Je to bláznivé a velmi vtipné. Psychedelický sen po vykouření jointa, kde se setkávají britské i české představy, porada soudruhů MNV, hodina ruštiny ve škole, kterou jsem se učila i já ve třetí třídě, návštěva britské královny nebo návštěva toho jediného a pravého rockového Boha (což je pro mne nejlepší postava Dušana Vitázka). Mohl by to být pěkný miš maš bez pointy, ale je to miš maš se spoustou vypointovaných vtipů a odkazů na staré známé (které jsem coby brněnská náplava ne vždy z kontextu pochopila). Tahle féerie, tedy výpravná divadelní hra s fantastickými ději a postavami, je pocta skupině Beatles, ale i ohlédnutí za dobou, která je už naštěstí pryč. Herci si tuhle záležitost opravdu užívali, bylo znát, že je to baví, a diváky taktéž, takže potlesk ve stoje na konci nebyl jen zdvořilost, jak už jsem několikrát v Městském divadle zažila. 
Facts: „Bítls“; Městské divadlo Brno (Hudební scéna), 2017; autor: Stanislav Slovák, Jan Šotkovský, Petr Štěpán, režie: Stanislav Slovák

zdroj: zde, zde, zde

Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky za všechny komentáře ♥