Konečně je léto za námi.
Skončily prázdniny, a to i ty divadelní. Nová divadelní sezóna je tady a
taky to vypadá, že i v kinech začíná být na výběr. Tohle léto byla
totiž nabídka opravdu mizerná. Nemohla jsem se dočkat toho pocitu, až si sednu do publika, všude ten klasický šum tlumeného hovoru, odlesk světel, v nejlepším případě je slyšet i ladění nástrojů, a pak se pomalu začne šeřit a najednou je tma a ... Jo, ten pocit je super. V kině je to stejné. Tak moc jsem se těšila na velké plátno, že mi snad nevadila ani reklama na redbull. V září jsem byla v divadle dvakrát - jeden muzikál a jeden balet. A pak v kině na dvou skvělých filmech.
Flashdance
|
„What a feeling! Take your passion, make it happen.“
Jak svářečka ze slévárny a milionářský synek ke společnému štěstí přišli.
Taneční a hudební klasika v podobě muzikálu v podání Městského
divadla Brno. Původní film z roku 1983 s Jennifer Beals mám ráda.
Přestože bych si její módu na sebe vzala jen z legrace, za její
vytancované tělo bych dala celý svůj nynější šatník (což by pro ni asi nebyl
výhodný obchod ☻). Písničky z filmu se staly klasikou, stejně jako závěrečné taneční
číslo před porotou nebo to, kde na sebe hlavní hrdinka tanečnice-ne-striptérka
svrhne kbelík vody, případně její sexy aerobic outfit a ona legendární věta:
„vy..kala jsem mu duši z těla“. Jinak je to ale příběh Popelky. Tu hrála
Ivana Vaňková, která má super postavu a krásně zpívá, a i když odvedla opravdu
dobrou práci stran tanečních čísel, přeci jen tanečnice není, což zejména
v závěru bylo znát. Partnerem jí byl Dušan „Johny Blue“ Vitázek, který
v sólech zněl skvěle, ale v duetech neměl svůj den. A taky tam toho
neměl moc co hrát, jelikož hlavní postava je tady jasná. Ale byla to moje první
návštěva divadla po letních prázdninách, takže jsem se spokojeně zabořila do
sedačky a cítila to příjemné vzrušení, které pociťuji vždycky, když se
v divadelním sále ztlumí světla. „She's a maniac, maniac on the floor, and she's dancing
like she never danced before.“
Facts: „Flashdance“; Městské divadlo Brno (Hudební
scéna), 2013; autor: Tom Hedley,
Robert Cary, Robbie Roth, hudba: Ralph Siegel, režie: Stanislav Moša
Labutí jezero
|
„Baletní klasika.“
Když bylo Labutí jezero v roce 1877 poprvé uvedeno v Moskevském
divadle, kritika představení strhala. Hudba prý byla pro balet moc komplikovaná,
příliš hlasitá a blízká symfonii. Také se ani kritice, ani divákům nelíbila
původní choreografie. Proto jak původní kompozice, tak choreografie prošly
změnami, aby se nakonec autor hudby stal nejslavnějším představitelem klasické
baletní hudby a choreografie precizní ukázkou klasického baletu. Loni jsem
viděla verzi Petrohradského baletu, tentokrát jsme se vydali na českou verzi.
Stran příběhu je poněkud nudnější, jelikož nekončí ani happyendem, ani
tragicky, ale tak někam smutně (Odette zůstane labutí a odletí pryč, což je,
uznejte sami, ten nejméně dramatický konec ze všech). Stran výpravy nebylo moc
co vytknout. Hlavní roli tančila má oblíbená (a skvělá) Eriko Wakizono, prince
Jan Fousek a Rotbarta Ivan Popov, který je vždycky i v té nejmenší roli
zábavně expresivní. Jediným rušivým elementem ale byl nový povrch pódia.
Janáčkovo divadlo totiž v létě prošlo rekonstrukcí a pravděpodobně tedy i
pódium, na které si nejspíš tanečníci ještě nezvykli. Za prvé jsou dopady hodně
hlasité, takže při větších scénách je jednoduše slyšet dupot, za druhé to
mužským interpretům podkluzovalo, což činilo zejména prince poněkud nervózním.
Nebylo to úplně nejlepší představení, ale šla jsem na něj s úžasnými lidmi,
a to mi to vynahradilo ☻.
Facts: „Labutí
jezero“; Janáčkovo divadlo v Brně, 2015 (premiéru netuším); autor: Petr Iljič
Čajkovskij, choreografie: Robert Strajner, režie: Robert Strajner
Straight Outta Compton
„Damn, that shit
was dope!“ Některé lidi to překvapuje, ale mám ráda americkou
rapovou muziku. I když nejsem žádný expert a nejsem ani zrovna velký fanda
gangsta rapu, skupinu N.W.A. (niggers with attitude – což by se asi už nemělo
vyslovovat nahlas) znám, jelikož jsem kdysi coby středoškolačka zažila konec
rivality mezi East and West rapovou scénou, která započala právě založením
téhle formace. Dr. Dre, Ice Cube, Easy-E a pár dalších představují onu původní
syrovou verzi žánru, který vznikl z frustrace, rasismu a chudoby černošského
ghetta, atmosféry, která je živě zachycena na jednom z nejslavnějších
rapových alb – Straight Outta Compton. Filmy z hudebního prostředí jsou
vždycky na vyprávění ošidné, zejména jsou-li protagonisté stále mezi živými,
což většina protagonistů tohoho příběhu je. Tady se to ale povedlo. Herecké
výkony jsou bez debat, autenticita doby také, hudební stránka nemá chybu. Jen
linka vyprávění chvílemi trochu ztrácí dech (hlavně v druhé polovině), pár
poměrně důležitých momentů tam přeci jen chybí (kupříkladu jakékoli ženské
postavy) a bohužel texty písní jsou bez překladu, což je opravdu škoda. Ale
příběh je to skvělý, dobře udělaný a pro mě jedno z největších překvapení
roku. I pro ty, kteří o rapu vědí jen to, že mu většinou není rozumět, bych
tenhle film doporučila. Za mě jasných 90%.
Facts: „Straight Outta Compton“; USA, 2015; režie F. Gary Grey
Everest
Straight Outta Compton
|
Facts: „Straight Outta Compton“; USA, 2015; režie F. Gary Grey
Everest
|
„Lidé nejsou
stvořeni, aby přežili v letové výšce Boeingu 747. Naše tělo bude doslova
umírat. Everest je úplně o něčem jiném.“ Nemám ráda výšky. Nemám
ráda pěší túry. Nemám ráda zimu a mám houby fyzičku. Jinými slovy bych se
nedostala živá ani do základního tábora pro výstup na Everest. Mám za to, že
kdyby příroda zamýšlela, aby tam lidé chodili na výšlap, vybavila by je křídly
a plícemi ze železa, nebo by ty hory prostě postavila o pár kilometrů nižší. Chápu
to tak, že tam nemám co dělat. Přesto ale obdivuji tu fyzickou a mentální
odolnost, kterou lidé, kteří lezou na osmitisícovky, disponují. Tu nesmírně
silnou vůli jít až za hranice svých fyzických možností. Jednoduše to zažít a
přežít. Everest je skvěle udělaný, skvěle odvyprávěný a skvěle zahraný film
mapující jeden z nejtragičtějších výstupů na nejvyšší horu světa.
V roce 1996 dvě expedice vedené dvěma zkušenými horskými vůdci (Robertem
Hallem a Scottem Fisherem) dosáhly vrcholu, ale hora je jen tak lehce dolů
pustit nechtěla. Je to film, kde se umírá rychle a tiše a kde hlavní roli hraje
síla přírody. Film není bez chybiček, jelikož je tu až příliš mnoho postav a
není čas je v první polovině filmu blíže poznat. Není čas na jejich život a vlastně ani na jejich smrt. Nicméně je to děsivě fascinující a přiznám se,
že takhle ztichlé publikum (tedy poté, co soused vedle konečně spořádal svůj
malý popcorn) jsem už dlouho nezažila. Za mě 90% a otázka nadále zní: „Bolí to. Je to
nebezpečné. Tak proč?“
Facts: „Everest“; USA, 2015; režie Baltasar
Kormákur
Žádné komentáře:
Okomentovat
Díky za všechny komentáře ♥