Příroda má svou
přívětivou i méně přívětivou stránku. Někde dává vzniknout životu tak bohatému
a pestrému, že ho ani nedokážeme všechen vstřebat, někde naopak vytvoří místa,
která život podrobují tvrdým zkouškám či mu dokonce vůbec nepřejí. Stejně tak i
lidská povaha. I ta má mnoho extrémů. Někdy nás svazuje strach do té míry, že
nás zbavuje přirozeného lidského cítění, někdy nás strach naopak nakopne k tomu,
abychom překonali i to, co se na první pohled zdálo nemožné. Někdy je jedinec
tím, kdo ničí svým bytím všechno a všechny kolem, někdy je naopak tím, kdo
stmeluje a naplňuje lidskou přirozenost pomáhat druhým. Konec října byl pravda
trochu intelektuální, ale rozhodně ne nezábavný.
Marťan
|
„Je to vesmír. Ten nebude
spolupracovat. Garantuji Vám, že v určitém okamžiku …, se pokazí vše, co
může.“ Nikdy by mě nenapadlo, že budu tak moc nadšená z filmu,
kde skoro tři hodiny sleduji jednoho človíčka, jak si povídá s nahrávacím zařízením,
jezdí sem a tam po poušti a pěstuje brambory, a pak skupinu vědců zavřenou v místnosti
a vedoucí rozhovory o něčem technicky tak složitém, že vůbec netušíte, zda mluví
stejným jazykem jako Vy. Ale překvapivě to funguje. A to i přesto, že zde v podstatě
žádný velký propracovaný příběh není. Ridley Scott posledních let mě moc
nenadchnul (ehm, Prométheus) a zkazit se dá i sebelepší knižní předloha, ale
tohle je něco, co se mu opravdu povedlo. Je to film, kde je vesmír opravdu
vesmír a lze si jednoduše představit, že kdyby opravdu lidé byli schopni
doletět až na Mars, takhle nějak by to mohlo probíhat. Nejsou tu žádní padouši
ve službách zla, žádné mimozemské formy života mající za cíl osídlit Zemi,
žádné rušivé milostné linky, žádné zbytečné emoce a patos a žádné zpomalené
záběry na americkou vlajku. Hlavní hrdina je sympaťák se smyslem pro humor, profík,
který má za sebou výcvik a je vybaven především svými znalostmi vědy. Je to v podstatě
úplně netypický film s netypickou zápletkou, kdy se namísto jednoho hrdiny
zachraňujícího celý svět snaží celý svět zachránit onoho jednoho hrdinu. A to
má daleko silnější náboj než všichni superhrdinové dohromady. Ostatně kdo by
nechtěl zachránit Matta Damona, vždyť „pomoc je pouze 140 milionů mil daleko.“ Za mě 90%.
Facts: „The
Martian“; USA, 2015; režie Ridley Scott
Je třeba zabít Sekala
|
„Je třeba zabít
Sekala.“ „A kdo to udělá?“ Lidská povaha je krásná i
děsivá. A o lidské povaze tenhle moravský western je, respektive zejména o její
ošklivosti. Knižní předlohu jsem nikdy nečetla a filmovou verzi jsem nikdy
neviděla, ale příběh je to natolik známý, že jsem v ději netápala.
Představení ve mně zanechalo tolik nepříjemných pocitů, že jsem z toho špatně
spala. A to je dobře, protože to ukazuje, že když brněnská národní scéna chce,
tak prostě umí. Herecky bravurní, zejména hostující Igor Bareš jako Sekal a
Dušan Hřebíček coby Záprdek, odpudivá lidská postavička nohsleda, excelovali, ale
i Tomáš Šulaj, kterého jsem viděla premiérově jako Juru Barana, nebo Petr
Halberstadt v roli kněze. Scéna byla povedená a přehledná, žádná statická záležitost,
ani přehršel nápadů, který by odváděl pozornost od postav a děje. Postava
Sekala, nemanželského dítěte, parchanta, jak mu každý říká, je fascinující. Sekal
je opravdu parchant, člověk plný zášti toužící po pomstě a utrpení těch, kteří
ho nikdy nepřijali do svého středu, přestože okolnosti svého narození mohl jen stěží
ovlivnit, člověk, který se neštítí v podstatě ničeho, aby dosáhl svého. Je
to smutný lidský osud, zbabraný lidský život. Přestože je Sekal nesympatická
postava, nelze přehlédnout to, že ti, kteří se jej snaží zbavit, jsou ve
skutečnosti těmi, kdo toto „monstrum“, kterého se tak děsí, pomohli stvořit. Slova
Jury Burana to přesně vystihují: „Vy všichni jste stejní parchanti jako on.“ Příjemné
podzimní překvapení, které doporučuji k návštěvě.
Facts: „Je
třeba zabít Sekala“; Mahenovo divadlo (Národní divadlo Brno), 2015; autor: Jiří
Křižan, režie: Martin Františák
AltaiKai – Zlatý hlas tajgy
Musím se
přiznat, že nejsem zrovna koncertní typ. Na koncerty chodím zřídka, přitom ale poslouchám
hudbu denně. Čas od času ale na nějaký koncert jdu. Při procházení programu
Kina Scala jsem narazila na upoutávky na koncert altajské hudební skupiny,
která se věnuje tradičnímu altajskému hrdelnímu zpěvu, tzv. kai a hře na
tradiční hudební nástroje. Podle ukázek to znělo opravdu zajímavě, a jelikož
jsem neměla ten den jiný program, přemluvila jsem své líné já a šla. A bylo to
úplně skvělé.
|
Tři hudebníci (jeden nestihl letadlo, jelikož na Altaji už napadl
sníh a on se nedostal na letiště včas) seděli na pódiu v tradičním oblečení,
obklopeni roztodivnými nástroji, za nimi na plátně projekce fotografií panenské
přírody jejich země a sálem se linula zvláštně podmanivá, hravá a melodická
hudba. Musím říct, že mě koncert hodil tzv. do pohody, opravdu to bylo
osvobozující a velmi příjemné. Z toho jejich zpěvu někdy mrazilo, ale
takovým tím příjemným způsobem. Jejich zpěv zní, jakoby vycházel z hlubin země
a nikoli jejich hrdla. Navíc zní vícehlasně, přestože ve skutečnosti zpívá jen
jeden hlas. Hudebně je to hravé a využívají se stejně jako u nás zejména
strunné nástroje ve stylu kytary. Koncert trval hodinu, ale nadšené publikum
čítající 138 platících diváků si řeklo o přídavek, takže koncert měl nakonec
skoro hodinu a půl. A pokud tu budou zase, půjdu znova, a všem kolem to
doporučím také.
Facts: „AltaiKai
- Zlatý hlas tajgy“; Kino Scala (Brno), 2015
Žádné komentáře:
Okomentovat
Díky za všechny komentáře ♥