😂A
je to tu. Konec roku je už za pár dní, pro větší dramatičnost by se dalo dokonce
mluvit „už jen o desítkách hodin“, což znamená, že co se nestihlo do teď, se už
většinou dohnat nedá. Nicméně mám dnes poslední volné odpoledne, než se zase
vrátím do pracovního procesu, takže ho využiji k tomu, abych si takříkajíc
vyčistila stůl a dopsala poslední kulturní střípky roku. Jsou to opravdu jen
střípky, jelikož v prosinci jsem příliš času na nějakou kulturu neměla.
PS: ještě jsem zapomněla na advetní koncert Asonance. Chodíme každý rok a vždycky je to super. Už jsem ho tu recenzovala dvakrát (zde, zde), takže bych zase psala to stejné. Tentokrát bych asi jen dodala, že byl lépe ozvučen než minule, a že většinu písniček už znám zpaměti 😉.
PS: ještě jsem zapomněla na advetní koncert Asonance. Chodíme každý rok a vždycky je to super. Už jsem ho tu recenzovala dvakrát (zde, zde), takže bych zase psala to stejné. Tentokrát bych asi jen dodala, že byl lépe ozvučen než minule, a že většinu písniček už znám zpaměti 😉.
Rogue One: Star
Wars Story
„Celý svět se
hroutí. Po celé galaxii zavládly imperiální války.“ „Tohle je naše
šance, něco doopravdy změnit.“
Jsou určitě filmy, které bych si
nechala v kině ujít, abych se na ně mohla později podívat třeba v teple
domova, ale filmy typu Hvězdné války mezi ně opravdu nepatří. Nejsem žádný
veliký fanda. Podle mě je to v podstatě pohádka, trochu naivní a s poněkud
překombinovanou zápletkou, ale pohádky jsou světem fantazie, a fantazie je
přeci fajn. I když vím, o co v nich jde, nikdy mi žádný z jejich hrdinů
nepřirostl k srdci natolik, abych si kousala nehty nervozitou, jestli z toho
všeho galaktického pošťuchování vyjde jako vítěz nebo jako poražený. První tři
natočené díly jsou ve skutečnosti sequely ke třem dílům natočených později, kdy
v prvních třech je docela legrace a spousta malých roztomilých a velkých
ošklivých příšerek a poprvé se tam objevují ony ikonické světelné meče, a v těch
dalších třech jsou sice mnohem lepší digitální triky, ale taky se tam neustále
jen někde posedává a debatuje v jakýchsi radách a senátech o osudu planet,
jejichž jména snad ani nejdou vyslovit. Jakou trilogii mám raději je asi jasné 😃.
„Rogue One“ je časově zasazena mezi obě trilogie, kdy se ještě stavěla Hvězda
smrti, respektive se teprve testovala, a vypráví příběh o partě Rebelů, kteří
se rozhodli ukrást její plány, které následně dostane do rukou princezna Leia,
jedna z Rebelů bojujících proti Impériu. „Zničili náš domov. Od teď bojuji proti
Impériu.“ Ale je to vlastně docela jedno, protože film můžete vidět,
i když o Star Wars máte jen mlhavou představu, protože má univerzální
poselství: Proti tyranii je třeba bojovat, ať už to vypadá jakkoli beznadějně. Fanoušci
sice ocení kdejaká camea a narážky, ale kdo má rád sci-fi a vesmírné střílečky,
ten si film užije s přehledem také. Hlavní hrdinové jsou takoví hrdinové
na jedno použití, sympaticky obyčejní, a celý ten film bych nazvala jako Star
Wars pro dospělé. Osobně se mi líbil víc, než poslední počiny. Za mě 90%. „Nebojím se ničeho.
Vše se stane, jak to síla zamýšlí.“
Facts: „Rogue
One“; USA, 2016; režie Gareth Edwards
Doma u Hitlerů aneb historky
z Hitlerovic kuchyně
„Možná, že velké
dějiny začaly na nádraží ve městě Brünn...“
Na některá témata se
nežertuje. Některé hlášky nejsou vtipné, protože prostě vtipné být nemají,
respektive nesmí být. Téma holocaustu, Hitlera a fašizmu k takovým tématům
bezesporu patří. Na něčem tak tragickém, jako byla zvůle fašizmu, není nic
směšného. Smát se něčemu takovému je jen ukázkou špatného vkusu, nízkého
intelektu a nedostatku sociálního cítění. Ale my Češi máme velmi specifický
smysl pro humor . Ne všichni jsou jím sice nadáni, ale sarkasmus, ironii a nadsázku
umíme jako málokdo. Arnošt Goldflam je znám svým poetickým a osvobozujícím
humorem, který i něco jako je fašizmus dokáže popsat způsobem, že se jeden
prostě nemůže nesmát. HaDivadlo uvádí „Historky z Hitlerovic kuchyně“ už
od roku 2007 a stále vyprodaná představení dávají tušit, že diváci vidí dál,
než jen na prapor s hákovým křížem. Scénky jsou groteskou plnou nadsázky,
černého humoru zabaleného do kombinace toho, co bylo, a toho, co by být mohlo.
Na jedné straně jsou tu reálné postavy, ale vlastně se nechovají tak, jak
bychom si představovali („Ale no tak Evičko!“),
na straně druhé jsou tu reálie, které jsou ale použity jinak, než bychom čekali
(„Tos pekla ty, Evičko?“ „Ne, to pekaři z SS.“). Třeba scéna, která
ukazuje, že Evu Braunovou za života Adolfa Hitlera nikdo kromě jeho nejbližších
vlastně neznal, je přímo geniální. To když jde v bunkru navštívit Magdu
Goebbelsovou, aby si od ní půjčila cibuli na vegetariánský guláš, a poté, co se
za dveřmi ohlásí, Goebbelsovi se u stolu chichotají, že nikoho toho jména neznají.
Byl to sice trochu divné, ale nesmát se tomu vážně nešlo.
Facts: „Doma
u Hitlerů aneb historky z Hitlerovic kuchyně“; HaDivadlo, 2007; autor: Arnošt
Goldflam, režie: kolektiv HaDivadla
Mary Poppins
„SUPERKALIFRADŽILISTIKEXPIJALIDÓZNÍ.“
Je to slovo. Protože slova si může každý vymyslet. A dát jim svůj význam. Aspoň
to tvrdí Mary Poppins. Na muzikálu Mary Poppins jsem už jednou byla, ale nějak
se to sešlo, že jsem měla možnost jít na obnovenou premiéru. A bylo to stále
stejně roztomilé, milé a chytlavé jako naposledy. Muzikál s Julii Andrews
zná asi kdekdo, pohádka o vychovatelce, která umí kouzlit a odpoví na zoufalý
inzerát dvou malých dětí, jejichž tatínek je poněkud despotický a není s ním
žádná sranda, a chudák maminka vůbec jejich výchovu nezvládá. Jak by taky
mohla, že? Má k ruce jen kuchařku, lokaje a vychovatelku. Mary Poppins ale
začne věci měnit. V tom jí pomáhá i Bert, který má kdejaký melouch, ale
jeho hlavní obor je asi smýčení komínů, a pak kouzelné postavy jako jsou
oživlé sochy nebo královna písmenek. „Stačí jen chtít a rázem vše je možné!“ Brněnská
verze muzikálu je podle Broadwayského vzoru, tedy udělána stejně, jen s českými
písničkami. Rozhodně je velice povedená, ať už jde o výpravu, choreografii nebo
hudbu. I když zrovna při té mojí návštěvě to z propadliště chvílemi hodně
vrzalo. A oba hlavní dětští představitelé měli chudáčci náběh na nějaký ošklivý
kašel nebo chřipku, a opravdu mi jich bylo chvílemi líto, protože bylo jasné,
že je ten zpěv bolí. Holčička skoro na konci už nemohla mluvit. Naposledy jsem
viděla v roli Mary Poppins Alenu Antalovou, a té tahle role sedla jako
ulitá. Tentokrát jsem viděla alternaci, Ivanu Vaňkovou, která zpívá nádherně,
ale bohužel jsem ji před nedávnem viděla v inscenaci „Malý rodinný podnik“,
kde se procházela v podvazcích a s bičíkem, a nějak jsem to nemohla
dostat z hlavy. Rozhodně je to ale
jedno z nejpovedenějších představení hudební scény Městského divadla.
Facts: „Mary Poppins“; Městské divadlo Brno (Hudební
scéna), 2015; autor: P. L. Travels, režie: Petr Gazdík
Pride
„Jak se jmenuje
Vaše sdružení?“ „Lesbičky a gayové podporují horníky.“
V rámci
filmového klubu jsem byla v prosinci na dva roky starém filmu, který byl
bezvadným překvapením na závěr. Takovéhle filmy snad opravdu umí jen
Britové. Nijak zvlášť hezcí lidé si Vás získají, dojmou Vás a rozesmějí. Film
je inspirován skutečnými událostmi, což je o to zajímavější, i když je to
samozřejmě všechno trochu přikrášleno. V roce 1984 za vlády železné lady
Margaret Thatcher došlo ke krizi hutnictví ve Velké Británii, kdy se zejména ve
Walesu uzavíraly doly, což vyprovokovalo masivní stávky horníků. Malá i větší
hornická městečka tak přežívala hlavně díky darům, ať už peněz nebo jídla,
které dostávaly rodiny stávkujících horníků. Ve stejné době se také uskutečnila
první Gay Parade, která měla ze strany vlády podobně mizivou podporu jako
hornické hnutí. Skupina aktivistů, kteří byli většinou veřejnosti kvůli své
orientaci vnímáni jako podivní a zvrácení lidé, se rozhodla uspořádat sbírku a
pomoci rodinám horníků. „Hornická sdružení jsou
stejně šikanována jako my. Co potřebují, jsou peníze.“ Bylo tak založeno
hnutí „Lesbians and Gays Support Miners“ (LGSM), které odboráři zpočátku
nechtěli přijmout, protože nechtěli, aby se mělo za to, že gaye podporují. Malá
vesnička kdesi ve Walesu ale takové předsudky odsunula stranou a potkaly se tu
tak dva velmi odlišné světy. „Dai, přijeli Ti ti
Tví gayové.“ Film nijak neřeší politickou rovinu celé věci (Thacherová a
vláda jsou prostě zlí, gayové a horníci jsou hodní), ale dá se to filmu odpustit,
protože je to hlavně o lidech. I přes některé méně veselé momenty, je to hlavně
komedie, i když někomu se možná bude zdát až moc sluníčková. Mě se to líbilo
moc. 90%. „Kde jsou moje lesbičky?“
Facts: „Pride“;
Velká Británie, 2014, režie Matthew Warchus
61* FJD *1 A
Z Kytice a Aladina
Nádherný
koncert Brněnské filharmonie, který se uskutečnil v Janáčkově divadle,
budově, která je pro velké koncerty jako stvořená. Jednalo se o představení
rozdělené na dvě části. V té první zazněl Bohuslav Martinů a jeho
zhudebnění jedné z balad Karla Jaromíra Erbena z Kytice, a to Svatební
košile. Filharmonii doprovázel soprán (Adriana Kohútková), tenor (Peter Berger)
a bas (Jozef Benci), a musím říct, že hudba Bohuslava Martinů se k té poněkud
nepohádkové baladě hodila přímo výborně. Bylo to poměrně krátké, ale opravdu se
mi to strašně moc líbilo. Druhá část už byla na více než hodinu a jednalo se o
koncert pro klavír a orchestr, plus mužský sbor. Klavíru se ujal Kirill
Gerstein, který, pokud se nemýlím, je Američan s ruskými kořeny, ale to je
vcelku jedno. Jednalo se o (to jsem si musela najít, jelikož se ve vážné hudbě
zase až tak nevyznám) „monumentální pozdně romantický klavírní koncert z roku
1904 s mužským sborem ve finální větě slova z Oehlenschlägerova
veršovaného dramatu Aladin“. A opravdu
tam mužský sbor figuroval jen posledních deset minut, ale samozřejmě tam musel
celou tu předcházející hodinu sedět. Jednalo se také o poctu autorovi, kterým
byl italský skladatel Ferrucio Busoni (1866-1924), od něhož jsem nejspíš
předtím nikdy nic neslyšela, ale jak říkám, vážné hudbě moc nerozumím, byť ji
poslouchám ráda. Abych to napravila, tak se chystám v únoru na filharmonii
znovu. Kdo mě vedle hlavních interpretů večera opravdu hodně zaujal, byl
dirigent Jiří Rožeň, který je určitě starší, než vypadá, ale alespoň o generaci
ode mne.
Facts: „61* FJD *1 A Z
Kytice a Aladina“ (Bohuslav
Martinů – Svatební košile, Ferrucio Busoni – Koncert C dur klavír a orchestr
s mužským sborem); Brněnská filharmonie (Janáčkovo divadlo), 2016
Český Orloj –
cesta poutníka
A
ještě jeden restík, až ze vzdáleného září. Kamarád mě pozval na představení,
které se uskutečnilo na velmi neobvyklém místě. Jednalo se o Starou káznici
v Brně na Cejlu, která se neblaze proslavila především v padesátých
letech. Také jsou zde tzv. cely smrti, neboť se zde uskutečnila i většina
poprav vynesených moravskými lidovými soudy. Jinými slovy trochu depresivní
místo, které se ke koncertu zase až tak nehodí. Ale tohle bylo vlastně spíš
hudebně-scénické představení, ve kterém se na hudbu Leoše Janáčka a Bohuslava
Martinů přednáší poezie Karla Šiktance. Tedy vlastně zpívá. O to se postaralo
mužské vokální kvarteto Q VOX a doprovázela je tanečnice, cimbalistka a
varhaník. Nebylo to veselé, bylo to o životě. Jak název napovídá, je to příběh
muže – poutníka hledajícího svůj pevný bod v životě, a současně je to o
cestě samotné, o koloběhu života. Ostatně symbol kruhu doprovází celou scénu.
Od mladí a vitality, přes naivitu lásky, přes bolestivé zvraty dospělosti, až
ke smířlivému, byť možná trochu smutnému stáří. Byla jsem ten den opravdu hodně
unavená, možná i proto na mě trochu působila ona melancholie, která
prostupovala celým představením. Spíše než představením samotným to ale bylo
prostorami. Ale jako kulturní zážitek to bylo bezesporu zajímavé.
Facts:
„Český Orloj – cesta poutníka“ (kaple bývalé Káznice na Cejlu), účinkující: Q
VOX, hudba: Leoš Janáček, Bohuslav Martinů, poezie: Karel Šiktanc, režie: Tomáš
Pilař
Žádné komentáře:
Okomentovat
Díky za všechny komentáře ♥