Původně byl tento blok terapeutický. Pro mě. Teď je hlavně o mém úžasně nedokonalém každodenním životě, mé snaze naučit se péct a mých závislostech. Taky si tu někdy stěžuju na všechno a na všechny a dělím se o svá moudra. Takže Vás varuji - je to pěkná nuda :-))

21. března 2015

Předsudky, náhody, bubliny

Chystám se za sluníčkem!!! Jaro nepřichází dost rychle, tak jsem se rozhodla, že mu půjdu trochu naproti. A jelikož s každou dovolenou je následně spojena depka zvaná „plný stůl práce“, naordinovala jsem si pracovní maraton. Musím se pochlubit, že docela úspěšný. Ale se všemi akcemi okolo už jedu jen na záložní baterii. V Brně probíhá Jeden svět, z něhož jsem ale bohužel stihla jen tři dny, což mě mrzí, jelikož je to můj nejoblíbenější filmový festival. Letošní ročník má příznačné moto: „Praskněte své bubliny“. Nebyl to záměr, ale filmy se mi sešly tématicky docela příbuzné, minimálně v pocitu skličující bezvýchodnosti. Ale divadlo to vyvážilo úsměvy a humorem. Recenze jsou krátké, jelikož mě čeká opravdu velké „nedělní pečení“, na které si ale blog bude muset počkat ☻.

Hon 

Moje malá nikdy nelže. Tak proč by si teď vymýšlela?“ V rámci filmového klubu nikdy nečekám nic, z čeho bych měla po skončení projekce euforický pocit, ale tentokrát se mi dýchalo opravdu hodně ztěžka. Hlavní hrdina (můj oblíbenec Mads Mikkelsen ♥, skvělý jako vždy) je učitel ve školce, který se jednoho dne ocitne v podezření, že obtěžoval jedno z dětí. Konkrétně dcerku svého nejlepšího kamaráda, trochu opomíjené dítě, kterému čas od času dělal společnost. Reakce přátel i lidí z komunity je možná do určité míry pochopitelná, ale o nic méně děsivá, a i přesto, že malá hned vzápětí řekne, že se nic takového nestalo, lavinu stále se zvyšujícího podezření to nijak nezpomalí. Všichni vycházejí z toho, že děti přece nelžou a pokud mění názor, jen se snaží vytěsnit něco ošklivého. A hlavní hrdina nemá vůbec šanci jakkoli se tomu bránit. Dusivé, beznadějné, bezvýchodné. Nemohla jsem si pomoct, tak třetinu filmu jsem probrečela. Za mě 90%. 
Facts: „Jagten“; Dánsko, 2012; režie Thomas Vinterberg 

Danielův svět 
Miluju malého kluka.“ Zatímco v Honu hlavní hrdina pedofil nebyl, v tomto dokumentu uváděném v rámci Jednoho světa ano. Daniel je mladý muž, který je zamilovaný do šestiletého Míši. Chce se s ním jen přátelit, nikdy by s ním nechtěl mít sex a už vůbec by mu nikdy nechtěl jakkoli ublížit. Alespoň tak svůj vztah popisuje. Je členem Československé pedofilní komunity. Oceňuji jeho odvahu otevřeně vystoupit. Uvědomuji si osamělost, nenaplněnost i bezvýchodnost, jimž pedofilové čelí. Citlivé téma, ale forma dokumentu velké zklamání. Daniel rád filozofuje a jeho komentáře jsou někdy až divadelně absurdní. Plno prázdných záběrů bez významu. Žádná konfrontace. Největší výhrady mám ale vůči poselství dokumentu. Působil na mě totiž jako poněkud manipulativní. VÍM, že pedofilie není pohlavní zneužívání dětí a že pedofil neznamená automaticky násilník, ale nemohu se ztotožnit s tím, že bych se měla cítit špatně, jelikož nepovažuji pedofilii jen za jinou formu sexuální orientace jako třeba homosexualitu. Už se tak narodili, není to porucha, není třeba zásahu psychologů nebo lékařů, jak se mě snažil dokument přesvědčit. Za mě stěží 60% (a to hlavně za Danielovu odvahu). 
Facts: „Danielův svět“; ČR, 2014; režie Veronika Lišková   

Putinovy „Děti 404“ 

Já jenom chci, aby nás nechali na pokoji. Aby si nás nikdo nevšímal.“ Dokument, v němž naopak o homosexualitu šlo. Zejména o homofobní náladu v ruské společnosti. Dokument reaguje na situaci mladých homosexuálů v Rusku po zavedení zákona proti LGBT propagandě „za účelem ochrany dětí a mládeže před informacemi potírajícími tradiční rodinné hodnoty“. Výpovědi desítek mladých lidí, zejména teenagerů, včetně několika otevřených zpovědí, kupříkladu zakladatelky online projektu „Děti 404“, který je jejich virtuálním útočištěm, se tu mísí se skrytými záběry ze škol a ulic. Ponižování a šikana na jedné straně, strach a touha po klidu na straně druhé. Autentický dokument odhalující poněkud smutný obrázek současného Ruska, který mě, k mému vlastnímu zklamání, vlastně ani moc nepřekvapil. Za mě 90%. 
Facts: „Children 404“; Rusko, 2014; režie Pavel Loparev, Askold Kurov  

Bojovníci ze Severu 

Bylo to nejšťastnější období mého života.“ Zahajovací dokument festivalu Jeden svět mě trochu zklamal. Tématicky je díky hrozbě, kterou představuje Islámský stát, rozhodně aktuální, ale nemohla jsem se zbavit pocitu, že mu něco chybí, respektive, že je jeho zpracování trochu povrchní. Proč odcházejí děti první či druhé generace přistěhovalců, tedy ti, kteří se na západě narodili a mají pasy zemí, kam jejich rodiče emigrovali s vidinou lepšího života či z nutnosti zachránit si život, touhu navrátit se do matičky země svých předků a vést svatou válku proti západu? Proč se cítí jako cizinci ve vlastní zemi? Jak je vlastně verbují a přesvědčují k tomu, aby obětovali svoje životy při sebevražedných misích? Co se s tím dá dělat? Na tyhle otázky dokument bohužel neodpovídá. Jedná se vlastně jen o zpovědi jednoho „šťastlivce“, který se naverbovat nenechal, a otce, jehož syn se naverbovat dal. Za mě 65%. 
Facts: „Keigerne fra nord“; Dánsko/Somálsko, 2014; režie Nasib Farah a Soeren Steen Jespersen  

Černá labuť

Vše, co se snažíme předvídat, je posuzováno z hlediska naší předešlé zkušenosti. Zkušenost však ukazuje, že nám žádná předešlá zkušenost nepomůže...“ Tak tohle byla legrace. Hra je adaptací super úspěšné knihy, kterou mám v úmyslu si přečíst. Jejím tématem jsou černé labutě, respektive fenomén černých labutí, tj. nepředvídaných jevů a událostí s významným dopadem na život jedince nebo celé společnosti. Jinými slovy náhody. Může jít v podstatě o cokoli, ale pokaždé nás to překvapí, jelikož jsme s tím nepočítali, nezapadalo to do statistik nebo jsme se s tím ještě nesetkali. Jednoduchá scéna a děj bez děje. Působilo to trochu improvizačně, ale jen v tom nejlepším slova smyslu. Krátké scénky s překvapivými pointami střídaly vstupy jednotlivým herců. Popis by byl matoucí, chce to prostě vidět ☻. „Žádná velká dějinná událost nešla nikdy předvídat, to jen my ve své zálibě v příbězích hledáme retrospektivně spojitosti a skládáme si tak v našich hlavách historii tak, abychom se uklidnili. V tom uklidnění zapomínáme, že vše může být za malou chviličku jinak… Nebo ne?   
Facts: „Černá labuť“; Divadlo Reduta, 2015; autor: Nassim Nicholas Taleb, Braňo Holiček, Ilona Smejkalová, režie: Braňo Holiček 

Ceny DIVA 2014 
Ceny DIVA, tedy divácké ceny Národního divadla v Brně, jsem navštívila poprvé, ale hlasovala jsem už podruhé. Celý večer byl v režii baletu Národního divadla, takže tanec, tanec, tanec. A samozřejmě předávání cen ☻. Tanec není jen balet, takže se tam objevila i klasika a latina, nějaký ten dancehall (což bylo překvapivé), flamenco a streetdance. Tenhle široký záběr mě potěšil. O přestávce dokonce došlo i na graffiti. Moderátoři mě, přiznám se, zklamali, ale je pravda, že humor pana Výtiska nemám ráda a pokud si nepamatuje jména šéfů jednotlivých souborů nebo šéfa orchestru, je to podle mě trapné, i kdyby pak na svůj účet dělal stovku vtipů. Jinak se mi ale večer líbil a byla jsem potěšená i z toho, že v některým kategoriích moji favorité vyhráli (Eriko Wakizono, Jan Šťáva, Louskáček). A letos na ceny zavítala i skoro pravá Naomi Campbell. 
Facts: „Ceny DIVA 2014“; Mahenovo divadlo v Brně, 2015 



Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky za všechny komentáře ♥