Původně byl tento blok terapeutický. Pro mě. Teď je hlavně o mém úžasně nedokonalém každodenním životě, mé snaze naučit se péct a mých závislostech. Taky si tu někdy stěžuju na všechno a na všechny a dělím se o svá moudra. Takže Vás varuji - je to pěkná nuda :-))

2. července 2016

Konec divadelní sezóny a konec mé delší absence

Bude to měsíc, co jsem se tu objevila naposledy. Bylo k tomu několik důvodů, z nichž ten hlavní byl, že jsem měla myšlenky všude jinde, než tam, kde jsem si je přála mít. Ale tak to v životě chodí. Nicméně teď je snad už o něco lépe a já jsem zpět. Na začátku roku jsem si řekla, že budu méně navštěvovat divadla a více cvičit, ale nějak to nešlo podle mých představ :-). Skloubit všechny věci dohromady je těžší, než se zdá. V posledních měsících jsem byla na několika fajn akcích. Třeba na koncertu Ondřeje Havelky a jeho Melody Makers, kterýžto byl stejný jako ten, na kterém jsem byla v prosinci (recenze zde), a taky na koncertu při příležitosti znovuotevření kostela Sv. Jakuba v Brně, tedy znovuotevření po rekonstrukci. Taky jsem měla týden dovolenou, abych mohla jako každý rok pomáhat při Operním festivalu Smetanova Litomyšl. Každý rok si říkám, že je to naposledy, ale stejně tam nakonec strávím týden, aniž bych vlastně viděla cokoli z programu. Musím si to asi lépe zařídit :-). A znovu jsem viděla činohru Rozbitý džbán, jako poslední představení letošního abonmá, k němuž bych podruhé už nebyla tak vstřícná (recenze zde). Je ale už červenec, což znamená, že divadelní sezóna je za mnou, a já se mohu vrhnout na něco jiného :-). Takže poslední divadelní resty. 

Otvírání studánek Alfréda Radoka 
I studánky chtějí být čisté.“ 
Musím říct, že o díle Alfréda Radoka toho moc nevím. Asi je to pěkná ostuda, ale kromě toho, že je zakladatelem Laterny Magiky, kde spojoval projekce a živé herectví, a že se po něm jmenují významné divadelní ceny, je mi jeho život i dílo v podstatě neznámé. Divadelní premiéra hry Mahenova divadla se nesla v duchu biografickém, jelikož se jednalo o hru popisující život a zejména pak nejvýznamnější momenty jeho života. Dušan Hřebíček se ujal role Alfréda Radoka a Eva Novotná pak ztvárnila jeho ženu Marii, tedy herecky to stálo za to. Scéna byla minimalistická a kostýmy střízlivé, projekce na zadní plátno nebyly rušivé, a i když jsem vůbec netušila, co by mělo být dějem, tedy nic o jeho životě, nebylo vůbec těžké to díky dobré režii i zpracování pochopit. A to i přesto, že jeho životní příběh nebyl vyprávěn chronologicky. Ozvláštněním pak byl dívčí sbor, který sem tam vstupoval do děje, hlavně aby přiblížil Radokovu tvorbu a jeho umělecké vyzrávání. Dalším zajímavým prvkem, který mi ale v některých chvílích přeci jen připadal trochu rušivý, byla dvojice tanečníků, pár, jehož tance odrážely emoce, které zůstávaly po většinu hry nevysloveny, a současně ztvárňovaly postavy jeho her. Po přestávce následovala asi půlhodinka, kdy se změnila scéna, a diváci měli možnost vidět ukázku toho, jak jeho projekt vypadal živě. Určitě doporučuji pro ty, kterým nevadí složitější dílka.
Facts: „Otvírání studánek Alfréda Radoka“; Mahenovo divadlo, 2016; autor: Martin Sládeček, režie: Jan Antonín Pitínský 

Prodaný smích 
Představ si, že bys vyhrál každou sázku. Úplně každou. Můžu to zařídit. A nebude Tě to stát skoro nic. Jen takovou maličkost. … Kterou teď stejně nepotřebuješ.“ 
S Městským divadlem v Brně mám takový neurčitý vztah. Někdy mě něco nadchne a někdy jsem otrávená. Na muzikál Prodaný smích jsem se původně vůbec nechystala, ale dostala jsem pozvání, takže jsem to neodmítla. Už z premisy se mi totiž zdálo, že to nebude divadlo pro mě. A opravdu moc nebylo. Mladík se svým tátou trochu, ale ne moc, sázejí. Jen tak pro zábavu. Na koně, na kriket, na to, jaká padne karta. Má nejlepší kamarádku a taky nevlastní matku a nevlastního mladšího brášku. Je mu patnáct a je to vtipálek. Smíšek, který se rád a otevřeně směje. A ten jeho smích zaujme démona, který se vydává za bohatého člověka, a který ztratil schopnost se smát. Když mladíkovi tragicky umře táta, což je dílem onoho démona, tak tomu smutnému zlomenému děcku nabídne, že výměnou za jeho smích zařídí, aby vyhrál každou sázku na světě. A on souhlasí. Jak jinak. A pak se to celé nějak rozmotává, neboť si uvědomí, že smát se je víc, než všechny peníze světa, kamarádka, kterážto ho miluje, mu pomáhá, pak je tam nějaký další démon, co vypadá jako kohosi přítelkyně, a ten kdosi jim taky pomáhá tu kletbu zlomit … Asi to není třena nějak rozebírat. Dějem to bylo opravdu hodně podobné muzikálu Johny Blue, tam byl ale folk a Dušan Vitázek, který vyměnil svůj talent za schopnost zase vidět (Johny Blue, nikoli Dušan Vitázek, ten vidí myslím normálně). Prodaný smích nemá bohužel tak chytlavou hudbu a celkově je znát, že je to určeno pro mladší publikum. Hlavní představitel se snažil a zpívalo mu to hezky, taneční čísla tam bohužel nebyla skoro žádná, kostýmy byly ale nápadité. Zaujala mě především představitelka postavy démona, co vypadá jako kohosi přítelkyně. Když si totiž nasadila klobouk, měla zelenou tvář, a celkově byla zábavná. Nejsem asi na ty muzikály ten pravý divák. 
Facts: „Prodaný smích“; Městské divadlo Brno (Hudební scéna), 2016; autor: Xavier Naidoo, Markus Heitz , Michael Herberger, James Krüss, režie: Petr Gazdík 

Carmen 
Svoboda v lásce nebo smrt.“ 
Kamarád sehnal lístky na novou Carmen, kterážto měla premiéru v březnu v Janáčkově divadle v Brně. Byla uváděna s mluvenými dialogy (francouzsky s anglickými titulky), tedy v té podobě, v jaké zazněla při své premiéře v Paříži v roce 1875. Chystala jsem se na ni až příští sezónu, ale klaplo to dřív. Nakonec jsme ale místo ve čtyřech šli jen ve dvou, tedy já a moje kamarádka, zbytek onemocněl, takže přišel o … operu. O operu s několika ALE. Carmen jsem viděla kdysi dávno a pamatuji si z toho málo. Vlastně stran děje skoro nic, snad jen, že končí tragicky, což je u oper pravidlem. Zpracování Tomáše Pilaře ale slibovalo něco opravdu zajímavého, něco trochu jiného. To se splnilo, ale ne tak, jak bych si přála. Carmen zasadil do čtyřicátých let a tomu tedy odpovídala i výprava. Krásné květované šaty a účesy, které většinu žen dělaly bohužel starší. Nápady s bednami s tabákem, jelikož Carmen pracuje jako dělnice v továrně, a ženský sbor zapalující si svoje doutníky přímo na jevišti, se mi ale líbily. Pak se objevuje José, kterému roli milovníka bohužel nešlo moc věřit, ne proto, že na milovníka jeho představitel nevypadal, tohle se v opeře hodnotí jinak, ale že je jeho postava takový nekňuba, kterého ostatní jen šikanují, a přitom se do něho zamiluje krásná a nespoutaná Carmen. Tomu jsem nějak nemohla uvěřit. Když se zamiluje a vrhne se s ním do pašeráckého tábora cikánů, začne být všechno nějak ponuré a tmavé. I přesto, že ženy oblečou cikánské šátky. Mám módu čtyřicátých let ráda, ale bohužel se tím nějak vytratil ten španělský prvek, ona dynamičnost a živočišnost, kterou má Carmen vládnout. Závěrečné scény jsou sice vizuálně působivé, byť jsou jen v dýmu a světlu, ale je to trochu pozdě. Ženský sbor včetně Carmen v nich obleče klasické černé španělské šaty, roztáhne vějíře a rozvlní vlasy. V té chvíli ale vše spěje k tragickému konci. Představitelka Carmen maďarská mezzosopranistka Atala Schöck je rozhodně krásná ženská, ale neměla žádnou živočišnost, jiskru a jižanský šarm, který bych od takové role čekala. Seděla jsem příliš daleko na to, abych jí mohla vidět do tváře, ale myslím, že pro většinu diváků mimo prvních pár řad, byl její obličej stejně nečitelný a nevýrazný jako pro mě. Byla to právě absence většího fyzického projevu její postavy, třeba taneční rytmiky, kterážto způsobila, že mě to celé jako Carmen ani nepřišlo. Pokud ale měla představovat osudovou ženu, pak ano, taková byla zcela určitě. Nejsem žádný hudební znalec, ale pro mě byl nejrušivější pocit, že hudba nějak nešla dohromady s tím, co bylo na jevišti. Nebo jsem prostě měla za to, že je v hudební partituře víc dynamiky a rychlejší tempo. Celkově s odstupem hodnotím jako rozpačitý operní zážitek.
Facts: „Carmen“; Národní divadlo Brno (Janáčkovo divadlo), 2016; autor: Georges Bizet, režie: Tomáš Pilař 

Operosa terni Colossi Moles - Smetanova Litomyšl 2016
Chtěla bych napsat nějakou výraznou část dialogu nebo tak něco, jak to dělávám u všech recenzí, ale bohužel latinsky neumím. 
Tahle opera byla důvodem mé delší absence na blogu. Tedy ne opera sama o sobě, ale festival Smetanova Litomyšl, jak jsem vysvětlila výše, v rámci něhož se konal i večer na Zámku v Nových Hradech. Letos to myslím bylo popáté. Tentokrát se večer dělil na tři části, kdy první část se odehrála v hlavním zámeckém sále během rautu, druhá pak ve špýcharu, v divadle pod střechou, a poslední pak v zeleném zámeckém divadle v zahradách. Tedy opravdu krásných zahradách, zejména pro ty, kteří milují levanduli a růže. Těch je tam požehnaně, myslím, že skoro na 150 druhů. Úvodní a prostřední část si zachovaly původní barokní nádech se vším všudy. Hudba, kostýmy, kulisy, gesta, pohyb po scéně. Poslední část po přestávce, během níž bylo pivo a chleby se škvarkami, nebo káva a svatební koláčky, byla ale úplně z jiného soudku. Jednalo se o jakýsi komický výstup na téma námořníci a sirény, tedy mořské panny, a abych se přiznala, opravdu mě šokovalo, že se jednalo o původní součást celé partitury. Barokní opery totiž měly jakési intermezza, v rámci nichž se odehrávaly obrazy nesouvisející s hlavním dějem, jakési vtipné či vážné scénky komentující současné dění či módu. Zvláštní koncept, který se samozřejmě už nepoužívá. Z téhle části jsem byla trochu na rozpacích, jelikož kostýmy byly hodně extravagantní a  moderní, a celkově se zdálo, že nejvíc se baví účinkující. Ale to je jen můj pohled na věc, mám totiž za to, že se celý večer musí hodnotit jako celek. A jako celek to bylo bezva, i počasí se vydařilo po všech stránkách a nakonec nejen, že nepršelo, ale bylo teplo i po půlnoci, kdy celý večer končil. Jen bych jednou chtěla být na takové akci jenom jako host.
Facts: „Operosa terni Colossi Moles“; Ensemble Damian, (Zámek Nové Hrady – Smetanova Litomyšl 2016); autor: František Antonín Míča, režie: Tomáš Hanzlík 
 
zdroj: zde, zde, zde, zde

Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky za všechny komentáře ♥