Už je tady březen a já už jsem zase zpátky v kulturním kolotoči. A tentokrát jak v tom divadelním, tak v tom filmovém. Díky zásahu do elektřiny v mém bytě došlo k tomu, že se zničil setobox, což si vyžádalo opravu, které ale předcházela jakási anabáze se společností, u které mám předplacené satelitní vysílání, za což se mi revanžovali tím, že mi nechali na měsíc zdarma filmové kanály. Na které jsem samozřejmě neměla až na minulý víkend vůbec čas koukat. Ale viděla jsem díky tomu o víkendu Spojence s Bradem Pittem a pak Transformers: Poslední rytíř či něco takového, a pokud to někdo neviděl, o nic nepřišel. Ale viděla jsem také svůj úplně první díl Hry o trůny. A bylo to boží. Byli tam zombies, spousta nesympaticky vypadajících chlapů s vousama, umřel tam drak, slečna s bílými vlasy z toho byla smutná, a nakonec ten drak, co umřel, zase ožil. Obávám se, že to bude nějaký poslední díl poslední série, ale jistá si nejsem, protože jsem si k tomu nepouštěla zvuk. A teď k filmům, co jsem viděla v kině.
Intimní
osvětlení
„Chce to jen trochu
trpělivosti…. Ale je to výborný.“
V rámci filmového klubu byl prvním filmem nového roku film patřící do
zlatého fondu české kinematografie. Jednalo se o komedii s oním typicky
českých humorem, který je v mnohém absurdní a ne pro každého pochopitelný,
což asi vedlo Poláky k frázi „nepochopitelný jako český film“. Jak bylo v té
době zvykem, film má poměrně krátkou stopáž, což je trochu škoda, protože je
opravdu vtipný. Panoptikum postaviček a do toho zcela běžné situace, které ale
vyznívají chvílemi dosti absurdně. Jako když se dva kamarádi z konzervatoře
potkají u jednoho z nich doma na malém městě a prostě jen zahrají na
jednom místním pohřbu a zúčastní se svérázného rodinného oběda. Přestože jsem s největší
pravděpodobností viděla většinu filmů slavných šedesátek, „Intimní osvětlení“
byla pro mě premiéra. A opravdu jsem si ji užila. Za mě 90%
Facts: „Intimní
osvětlení“; ČSSR, 1965; režie Ivan Passer
American Honey
„Prostě jezdíme.
Prodáváme časopisy. Objevujeme Ameriku. Bavíme se. … Pojeď s námi.“
Dalším filmem v rámci filmového klubu byl pro změnu film, který měl naopak
delší stopáž, než je běžné, ale ani u něj jsem se nenudila. Snímek režisérky
Andrey Arnold je příběhem osmnáctileté Star, která patří k vrstvě americké
společnosti, o které Trump nemluví. Vlastně o ní nikdo nemluví. Je to bílá
chudina (přestože Star je nejspíše míšenka), které se v americké angličtině
přezdívá „white trash“. Mladí lidé bez perspektivy, z pochybných rodinných
poměrů, bez vzdělání a bez cíle. Pro Star nastane změna, když jednoho dne na
parkovišti potká Jakea, který patří k partě mladých lidí křižujících
Ameriku křížem krážem, přespávající po levných motelech a živící se prodejem
předražených časopisů. A taky se baví popíjením, lehkými drogami a
příležitostným sexem. Pro většinu z nich je to místo, které jim nahrazuje
rodinu, a přestože by se mohlo zdát, že se z toho všeho snaží nějak
dostat, opak je pravdou. Vlastně jim to jejich místo, to, že jsou v podstatě
neviditelní, nijak zvlášť nevadí. Kromě toho, že parta cestuje z místa na
místo, baví se a Star prožívá s Jakem cosi jako milostný vztah, se toho ve
filmu vlastně moc neděje. Ale vůbec to nevadí, ani na chvíli mi nepřišlo, že by
byl film příliš dlouhý. Zvláštní pro mne je, že je film popisován jako velmi
autentický, mně to ale celé přišlo vlastně dost nerealistické. Už jen samotné
setkání Star a Jakea, jakési vzplanutí na první pohled uprostřed parkoviště,
bylo dosti na hraně, ale nejspíš díky civilním hereckým výkonům, realistickým
dialogům a skvělé hudbě měl film opravdu zvláštní atmosféru, která mi v hlavě
zůstala ještě dlouho. Za mě 90%.
Facts: „American
Honey“; USA/VB, 2016; režie Andrea Arnold
Blade Runner
2049
„Všichni hledáme
něco skutečného.“ „Nikdy jste neviděli zázrak.“
S pokračováními
je to vždycky trochu sázka do loterie. Zejména pak, když se jedná o filmy,
které mají nálepku kultovní. Což Blade Runner s Harrisonem Fordem z roku
1982 zcela určitě je. V době svého vzniku to byl ale kasovní propadák.
Nicméně to je osud mnoha kultovních snímků či seriálů (třeba takové Firefly je
toho skvělým příkladem). Proto je docela v pořádku, pokud i jeho
pokračování z roku 2017 byl tak trochu kasovní propadák. A to i přesto, že
se zde objevuje jak Harrison Ford, tak pro moji generaci bližší Ryan Gosling. Původního
Blade Runnera jsem dokoukala až jako dospělá. Přišel mi totiž trochu pomalý,
trochu moc ponurý a trochu komplikovaný. Což se dá říct i o pokračování. Co
rozhodně stojí za zmínku je celá ta úžasná vizuální stránka filmu, ponurá
atmosféra přelidněného světa, kde na jednu stranu vládne technologie a na
straně druhé se vytrácí stěžejní lidské interakce. A mezi lidmi se pohybují
replikanti vytvoření člověkem k jeho obrazu, kteří nejsou jen perfektně
fungujícími stroji, ale i schránkami disponujícími vlastním rozumem, a často i
city a touhami. Hlavní postava je replikant, který tohle všechno splňuje, a
jeho virtuální přítelkyně mu nahrazuje společnost, kterou mu lidská rasa
odepírá. Film má jakýsi happyend, nicméně ve mně zanechal spíše hořký pocit
jakési bezútěšnosti. Za mě 80%.
Facts: „Blade
Runner 2049“; USA, 2017; režie Denis Villeneuve
7 životů
„Mimo tyto zdi
máte jen jednu identitu. Karen Settmanová. Ať budete kdekoli, ať budete dělat
cokoli, nikomu nesmíte nikdy říct, že jste sestry.“
Kultovním se
často stávají ty filmy, které mají nějaký zvláštní element, ne nutně ty, které
jsou opravdu výjimečné nebo téměř bezchybné. Protože „7 životů“ má k dokonalosti
daleko, ale prý má pověst kultovního filmu už teď. Osobně nevím, protože mi
zase až tak přelomový nepřišel. Má trochu premisu jako Blade Runner, tedy přelidněný
svět ovládaný technologiemi a militantními vládami. Aby lidstvo předešlo
katastrofě v důsledku přelidnění, je vyhlášena politika jednoho dítěte.
Pokud má rodina dětí více, jsou jí ty navíc nekompromisně odebrány. V jednom
bytě se přesto po třicet let schovává sedm sester, sedmerčat se stejnou tváří,
stejnou identitou pro okolní svět a pracovní kariéru, které vychoval jejich
dědeček tak, aby každá zastávala jejich společný oficiální život jeden den v týdnu.
Podle toho je i pojmenuje. Po třicet let i přes jejich charakterové odlišnosti tento
komplikovaný životní plán funguje, pak se ale jednoho dne Pondělí nevrátí domů.
Šest ostatních opustí svůj úkryt v bytě a začnou pátrat po tom, co se
stalo. Premisa je zajímavá, ale bohužel zůstává nevyužitá, a zejména pak druhá
polovina filmu je standardní akční honičkou s bitkami a přestřelkami. Všechny
sestry hraje Noomi Rapace a opravdu jí to jde, nicméně kromě tří ze sedmi
sester se o nich zase až tak moc nedozvíme, resp. nemají ve filmu moc prostoru,
a v podstatě až do konce filmu jsem si nebyla jistá která je Neděle, a jak
vlastně vypadají Středa a Úterý. Mnohem výstižnější je původní název – „Co se
stalo Pondělí?“. Což je mimochodem sestra s ofinou a v šatech. Aspoň myslím.
Za mě 80%.
Facts: „What
happened to Monday?“; USA/VB/Francie, 2017; režie Tommy Wirkola
Žádné komentáře:
Okomentovat
Díky za všechny komentáře ♥