Původně byl tento blok terapeutický. Pro mě. Teď je hlavně o mém úžasně nedokonalém každodenním životě, mé snaze naučit se péct a mých závislostech. Taky si tu někdy stěžuju na všechno a na všechny a dělím se o svá moudra. Takže Vás varuji - je to pěkná nuda :-))

30. prosince 2014

Nedělní (Vánoční) pečení a tak (a nic) XXI.

Je to tu. Nejspíše poslední příspěvek tohoto prapodivně nevyváženého roku 2014. Trochu překvapivě bude o pečení. Což je ale na druhou stranu asi symbolické v tom, že je to činnost, ve které jsem se během uplynulých 12 měsíců nejvíce zlepšila ☻. Taky mi přijde, že většinu lidí, kteří tenhle můj skromný blog sem tam čtou, téma pečení nejvíc baví. Nedivím se. Přeci jen je to o jídle.
Jak už jsem se zmínila, letos jsem toho napekla překvapivě hodně. Překvapivě proto, že jsem opravdu dost nestíhala a můj plán byl maximálně 7 druhů. Skončila jsem u 20! Pravda je, že jsem některé recepty trochu ošidila a navíc jsem všechno až na linecké a perníčky pekla z polovičních dávek. Než se pochlubím (kvůli tomu taky tyhle příspěvky o pečení píšu, že), je třeba se zmínit o tom, že všechno cukroví bylo bezlepkové. Můj tatínek má totiž alergii na lepek, tedy celiakii. Pro ty, kdo neví, bezlepkové cukroví (a jakékoli bezlepkové pečivo) se peče z bezlepkové mouky, která prostě nelepí, jelikož v ní není lepek. Jasný? Jasný. Letos jsem pekla z té tátovy mouky (tak jí říkáme) úplně všechno, protože nám to doma už dávno nevadí. Navíc, když je ten správný recept, tak chuťově to není velký rozdíl. Řekla bych, že se prostě jen trochu víc lepí na patro. Recepty se musí upravit, tedy přidat nějaké to pojivo, nejčastěji namísto pouhých žloutků celá vejce. Trochu problematické je vyvalování, jelikož úplně tence mi to nikdy nejde. Bezlepkové těsto se taky při pečení trochu roztahuje, takže vykrajované tvary nikdy nemají takové ty typicky ostré rohy. Takže takhle to dopadlo. Náhodou jsem na sebe docela pyšná ☻.

A něco málo k jednotlivým pokusům. Určitě polovinu jsem zkoušela poprvé a některé jsem dokonce upekla takříkajíc omylem☻.
Skořicové perníčky s čokoládovou nebo cukrovou polevou, medovo-oříškové nepečené kuličky obalené v čokoládě, klasické linecké kytičky s malinovou marmeládou, kokosky na lineckém kolečku s marmeládou, oříškové rohlíčky s kávovým krémem a macipánovou hvězdičkou, mandlová linecká srdíčka s cukrovou polevou slepovaná malinovou marmeládou, klasické sněhové pusinky, vánoční sušenky s ořechy, kandovaným ovocem a rozinkami máčené v čokoládě, tříbarevné kokosové tyčky a zázvorky (které měly k mému překvapení asi největší úspěch - klasika se nezapře, ale u nás to byla premiéra).
Medové perníčky s mandlemi, čokoládové košíčky s bílou čokoládou a tmavým krémem, opět mandlové linecké, jen kytičky jsou slepované meruňkovou marmeládou a zdobené zelenou cukrovou polevou, křehká kolečka s višňovou marmeládou zalitou čokoládou s mandlí (kdysi jsem je vytvořila tak trochu neplánovaně a mělo to velký úspěch), nepečené kokosové kuličky a lá Raffaelo, švestky s mandlí v čokoládě obalené v kokosu, mátové pusinky s ořechem, marcipánové linecké hvězdičky s čokoládou, brtníky slepované kávovým krémem, oříškové rohlíčky slepované i polité bílou čokoládou a křehké oříškové placičky, které jsem právě upekla omylem (moc másla).
A aby to nebylo jen o mě. Pečení bavilo i děti a letos doma pomáhaly vykrajovat klasické vinné cukrovíčko, vytvářet vosí hnízda (mimochodem taky u nás měly premiéru), vtlačovat pracičky do formiček, tvarovat vanilkové rohlíčky a zdobit klasické perníčky. To poslední je šípkové cukroví, které nám poslali naši známí. Dělá se opravdu ze šípků, je děsně pracné, naprosto skvělé a ten recept musím mít .
No není ta maminčina nefalšovaná vánoční vánočka prostě úžasná? Mimochodem já vánočku neumím. Prostě se mnou to kynuté těsto nespolupracuje. 
A na závěr náš letošní vánoční dort. Dělaly jsme ho s mamkou. Mám napsat, že upéct ho byl její nápad, stejně jako ty pomeranče. Před nedávnem jsme totiž spolu projížděly Lídlovskou cukrárnu a zaujaly nás dva recepty, které jsme tu zkombinovaly. Jedná se o čokoládový korpus s hutným bánánovo-čokoládovým krémem, kolečky banánu a marcipánovou plackou. A kakaovým krémem kolem dokola. Ty zkaramelizované pomeranče jsou pak z jiného receptu, ale jde to skvěle k sobě. Odleželý a vychlazený je opravdu úplně skvělý. A také je to pěkná kalorická bomba.
No a to je z vánočního pečení asi vše.
  

3 komentáře:

  1. To vypada fantasticky,vsechno!Jsi sikovna holka.Dort vypada tez luxusne,mnam:)

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den,přítelkyni ,která musí jen potraviny bez lepku sháním hotové vánoční cukroví .Udělala by jste mi velkou radost ,kdybych si mohla vánoční cukroví,které prezentujete v dokonalém designu od vás objednat.Děkuji za čas . Pěkný den přeji .
    S pozdravem Renata

    OdpovědětVymazat
  3. Děkuji, to mě moc těší, že se líbí ty moje pokusy :-). Ale já opravdu peču jen pro blízké, netroufám si to prezentovat osobám mimo rodinu. Asi bych ani netušila, jak to nacenit. Ale výroba není doma až tak složitá, opravdu. Je to v podstatě dost podobné klasickému pečení, jen to chce větší trpělivost.

    OdpovědětVymazat

Díky za všechny komentáře ♥