V září jsem
měla napilno. Trochu jsem pekla, trochu cestovala, trochu slavila, trochu
poznala své sousedy a trochu utrácela za kulturu. Asi o něco méně, než jindy,
jelikož mám teď pár půjčených filmů, které čekají na to, až je kritickým okem zhlédnu.
O nich ale asi psát nebudu, jelikož je určitě už každý viděl, případně za tu
námahu nestojí. Takže konečně jsem se dočkala baletního představení, které mi doposud
unikalo. Byla jsem z něj nadšená, takže jsem ho viděla hned dvakrát. Taky
jsem viděla důkaz toho, že z malých roztomilých dětí postupně vyrostou
poněkud legrační puberťáci, kteří se při troše štěstí změní v sympatické skoro
dospěláky. Což mi připomnělo můj vlastní věk a chtělo se mi plakat. Tak asi dvě
minuty, pak jsem dostala hlad. Taky jsem si teď ještě o něco jistější v tom, že
baletní dráha opravdu nikdy nebyla pro mě.
Dárce
Dárce |
Facts: „The Giver“;
USA, 2014; režie Phillip Noyce
Révérence Janě Přibylové
Jana
Přibylová: „Každé představení pro mě bylo neopakovatelné“. Jana Přibylová je
asi nejvýznamnější baletní osobnost brněnského souboru národního divadla
posledního desetiletí a po všech těch rolích, co za svou osmadvacetiletou
kariéru vytvořila, se rozhodla pověsit jevištní práci na hřebík. A Janáčkovo
divadlo se s ní rozloučilo stylově večerem nazvaných „Pocta Janě Přibylové“,
který byl současně i slavnostním zahájením nové baletní sezóny. Bylo to velmi
osobní a milé. Tančila své nejoblíbenější pasáže, přišli jí zatančit všichni
nynější sólisté a také bývalí taneční partneři a bývalé kolegyně. Dokonce i my v publiku
jsme jí něco zatančili :-). Tak jako tak si z toho člověk odnesl hlavně
to, že balet je šílená dřina a je to jedna holčička z tisíců, které se
splní sen, aby jednou odcházela z jeviště při vlastní „révérence“.
Facts: „Révérence
Janě Přibylové“; Janáčkovo divadlo v Brně, 2014; slavnostní zahájení
baletní sezóny 2014/2015
Chlapectví
|
Facts: „Boyhood“;
USA, 2014; režie Richard Linklater
Bajadéra
|
Tento balet,
který má podtext „diamant z pokladnice baletní klasiky“, jsem viděla dokonce
dvakrát. Jednou se sólisty souboru a podruhé se sólisty litevského národního
baletu. Oboje bylo úžasné, jen na druhé představení jsem měla trochu smůlu na
diváky kolem sebe. Ale to se někdy stává. Na Bajadéru jsem se těšila pět
měsíců, jelikož ji prostě skoro neuvádějí! Na jednu stranu chápu, že pohádkový balet,
kde je snad každý člen souboru, má nákladné kostýmy a scénu, jelikož se děj
odehrává v Indii, je asi náročný na celou přípravu, na stranu druhou je to
nádherné představení, které si zaslouží víc pozornosti. Příběh je klasicky
baletní (čti: je to dramatické a celé to končí špatně) a jsou v něm některá
nádherná sóla a duety, případně triety (což je slovo, které jsem si teď
vymyslela pro scény, kde tančí tři), ale úchvatné jsou hlavně ty hromadné scény.
Viděla jsem a byla krásně unešená. Teď mohu v klidu umřít :-)
Facts: „Bajadéra“;
Janáčkovo divadlo v Brně, 2013; choreograf Jaroslav Slavický
Žádné komentáře:
Okomentovat
Díky za všechny komentáře ♥