Původně byl tento blok terapeutický. Pro mě. Teď je hlavně o mém úžasně nedokonalém každodenním životě, mé snaze naučit se péct a mých závislostech. Taky si tu někdy stěžuju na všechno a na všechny a dělím se o svá moudra. Takže Vás varuji - je to pěkná nuda :-))

3. února 2017

Cenzura v Teheránu, jazz v Hollywoodu, tanec v Paříži a samota v kosmu

Lednové filmy nemají mnoho společného. Ani příběhem, ani poselstvím, ani jazykem, ani místem, kde se odehrávají. Vlastně ani stylem. Je to pseudo dokument, muzikál, biografie a sci-fi. A mají i proměnlivou kvalitu. Chtěla jsem jít i na další filmy, hlavně v rámci festivalu severského filmu a cyklu věnovanému Hayao Miyazakimu, ale vůbec mi to nevychází. To ta moje pitomá vyhozená lopatka. Sportovat v lednu se prostě nemá. 

Taxi Teherán 
Točíte film, viďte? Jako taxikář, pane Panahi?
Některé filmy jsou geniální tím úplně nejméně nápadným způsobem. A tohle je právě takový případ. Je to film, u kterého by se mohlo zdát, že je na první pohled tak trochu o ničem, jen o chlápkovi, co po Teheránu jezdí s taxíkem a přitom kamera zachycuje, co se v autě odehrává, ale ve skutečnosti je o mnohém. Jafar Panahi je íránský režisér a neoblíbenec tamního režimu. Oficiálně filmy točit nesmí, a pokud není ve vězení, je aspoň v tzv. domácím vězení. Tam byl ostatně i v době, kdy za tenhle film získal Zlatého medvěda na Berlinae. Stačilo mu jen auto a ruční kamera pověšená na zpětném zrcátku, kterou zachytil rozhovory s rozličnými klienty, kteří jeho taxikářských služeb využívají, aby vytvořil film plný upřímného humoru, lidskosti a výmluvnější, než kdejaký dokument. Každý dialog herců/neherců, každá jejich větička má svůj význam, a všechno to vypadá a zní nenuceně a přirozeně. Každá z těch někdy i poněkud bizarních postaviček odkrývá realitu života v Íránu víc, než televizní zpravodajství. Jak se má umělec chovat v zemi, která mu neumožňuje svobodně se vyjadřovat? Jak má popsat realitu každodenního života obyvatel státu, který každodennost zobrazovat zakazuje? Kde jde korupce a cenzura ruku v ruce a nad tím vším bdí náboženská policie? Kde jeden musí za překupníkem, aby si pustil filmy Woodyho Allena? Forma a obsah tu tančí v dokonalém souladu a musím říct, že to je bezvadná jízda. Za mě aspoň 90%. „Ze života Ti udělají peklo. Z nejlepších přátel nepřátelé. Nezbývá … než se na to vykašlat.
Facts: „Taxi Teherán“; Írán, 2015; režie Jafar Panahi 

La La Land
Here's to the ones who dream. / Foolish as they may seem. / Here's to the hearts that ache. / Here's to the mess we make. 
Už dlouho jsem nezažila v kině Scala tak dlouhatánskou frontu. Největší favorit letošních Oskarů a vítěz Zlatých Glóbů byl v malých kinech paradoxně dřív, než v multiplexech. Byla jsem zvědavá, jestli ten rozruch opravdu stojí za to. A určitě stojí. I když chápu i opačný názor. S tímhle filmem se to má totiž tak, že buď přistoupíte na to, že je to moderněji pojatý klasický muzikál, což znamená, že nějaká hlubší psychologie postav zde nemá místo „Lidé milují to, do čeho jsou ostatní zapálení.“, všechno se vyřeší správnou písničkou a je to takové … prostě trochu kýčovité, nebo na to nepřistoupíte. A pokud ne, asi pak budete chválit vizuální stránku (pokud máte rádi technicolor), nejspíš i hudbu (pokud máte rádi jazz, klavír a pop) a taneční sekvence (kterých tam zase až tolik není), ale možná Vám Ti dva vlastně nepřijdou moc sympatičtí, jejich problémy shledáte banálními „Jak to myslíš, že se Ti nelíbí jazz?“ „Prostě když ho poslouchám, tak se mi nelíbí.“, a i když se budete snažit sebevíc, prostě Vám ta jejich romance přijde uspěchaná. Nebo se musíte rozhodnout mezi tím, zda v tom vidíte zlatou éru hollywoodského muzikálu ve vší jeho barevnosti a hravosti, nebo v tom vidíte romantický film, kde se sem tam tančí a zpívá. Já osobně jsem v tom hlavně viděla něco trochu jiného, jakousi snovou atmosféru, která se v kinech moc často nevidí, a to mě potěšilo. Romance? Podle mě vlastně ani moc ne, osobně jsem v tom zase až tak osudovou lásku neviděla. A upřímně, mezi těmi dvěma to podle mě moc nejiskřilo. Ale taneční scéna na mostě a závěrečná sekvence mi to bohatě vynahradily. Za mě 85%. 
Facts: „La La Land“; USA, 2016; režie Damien Chazelle 

Tanečnice 
Z temnoty a šera se vynořila oslepující záře.“ 
Biografické filmy mám ráda, protože jsou o konkrétních žijících (alespoň původně) lidech, jejichž život byl něčím (zpravidla pozitivním, ale pravidlo to není 😉) zajímavý. Jenže je to mnohem náročnější žánr, než by jeden čekal. Protože nacpat lidský život nebo celoživotní dílo kohokoli do dvou hodin filmu vyžaduje zručnost. Často je proto nutné zaměřit se jen na určité období hrdinova života a vyvarovat se tak zjednodušování a zplošťování příběhu. A to je podle mě trochu problém u Tanečnice. Francouzský snímek pojednává o hvězdě pařížského kabaretu Loïe Fuller, která se narodila v roce 1862 kdesi na americkém Středozápadu a stala se jednou ze zakladatelek moderního pojetí tance, taneční přípravy a divadelní techniky. Skrytá v metrech lehkého hedvábí, s dlouhými hůlkami v rukou a za pomoci barevných reflektorů a symfonické hudby vytvářela na pódiu tanec, který se označuje jako Serpentine Dance. Tohle je můj tanec.Svá vystoupení si vymýšlela sama, od choreografie po technické provedení osvětlení (na které měla dokonce patent). A znala jí celá umělecká Paříž. Ve filmu toho ale o jejím novátorském přístupu k tanci zase tak moc není. A už vůbec v něm není zachyceno, jak slavnou se stala a jak opravdu žila (její dětství je tu vykresleno poněkud příliš dramaticky, její celoživotní vztah není zmíněn vůbec). Důraz je tu na její vztah s jednou z nejznámějších zakladatelek moderního tance – Isadorou Duncan a nevyjasněnou orientaci (ve skutečnosti se svou lesbickou orientací nijak netajila). Bylo to skvěle zahrané, taneční čísla, byť poněkud krátká, byla nádherná, ale o ní samotné toho ve filmu vlastně moc nebylo. Za mě 75%. Bez svých šatů nejsem nic.
Facts: „La Danseuse“; Francie/Belgie/ČR, 2016; režie Stéphanie di Giusto 

Pasažéři 
Nevíš, co se stalo? Nikdo další se nevzbudil.“ „Vzbudili jsme se příliš brzy. O devadesát let.“ 
První věc, kterou mohu říct, je, že trailer je absolutně zavádějící. Podle traileru čekáte něco opravdu super dramatického, nějakou fakticky cool pointu, něco sci-fi adrenalinového, ale je to vlastně docela jinak. Ale ne že by to bylo vyloženě špatně. Jen je to prostě jiný film. Meziplanetární lety už nejsou nic zvláštního, lidstvo obydluje planety vzdálené 120 let letu téměř světelnou rychlostí (takže asi jako fakt daleko od Pluta) a lidé na ně cestují spící na super luxusních lodích, kde je prostě všechno. Restaurace, bazény, tělocvičny, bary, espreso, koktejly s deštníčkem … Jenže dojde k jakési chybě a jeden pasažér z 5000 se vzbudí. O devadesát let dříve. Což je dost špatná vyhlídka. A ještě horší je to, že se do limbu už znovu hodit nemůže a navíc má Jim palubní lístek jen do economy class, takže je odsouzen k tomu, aby až do smrti jedl k snídani jen cornflaky. A začne mu to trochu lézt na mozek. A pak se vzbudí i Aurora, ale trochu jinak, než on. A vypadá to, že super luxusní kosmická loď bude takový vesmírný Titanic. Přiznám se, že mě film opravdu sedl do nálady, přestože se tam dobré tři pětinu filmu vlastně nic moc neděje. Ale je to hrozná blbina 😁. Sice milá, ale blbina. Všechno je krásně naleštěný a příhodný. Už jen to, že Jim je probuzen zcela náhodně, ale jako vážně je štěstí, že je to technik, který si umí poradit i s jaderným reaktorem 😉. Kdyby to vzbudilo tu porodní asistentku nebo toho zahradníka, co leželi vedle, tak tedy fakt nevím. A pak je samozřejmě štěstí, že jsou ti dva takoví krásní mladí lidé. Je to romantické sci-fi. Je to film, jehož první tři pětiny mají potenciál psychologického dramatu, ale zůstane nevyužit, což by nevadilo, kdyby ty poslední dvě nesklouzly do letního blockbusteru, kde je víc akce než logiky. Ale docela to podle mě funguje. A scéna s bazénem ve stavu beztíže byla skvělá. Za mě asi tak 80%. Jen se obávám, že kdybych se takhle probudila já, tak první věta, kterou uslyším, bude: „Všichni jsou mrtví, Dave“ 😜. 
Facts: „Passengers“; USA, 2016; režie Morten Tyldum

zdroj: zde, zde

Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky za všechny komentáře ♥