Původně byl tento blok terapeutický. Pro mě. Teď je hlavně o mém úžasně nedokonalém každodenním životě, mé snaze naučit se péct a mých závislostech. Taky si tu někdy stěžuju na všechno a na všechny a dělím se o svá moudra. Takže Vás varuji - je to pěkná nuda :-))

13. listopadu 2016

Začátek divadelní sezóny, který stojí za to vidět

Divadelní sezóna mi oficiálně začíná prvním představením předplatného, které mám jako správný abonent hned dvakrát. V rámci činohry se začalo zvesela a s vtipem, což někdy neškodí. V rámci opery se naopak začalo dramaticky a bolestně, jak to má ve správné opeře být. A balet skloubil oboje. Opera a balet mě ale nadchly, a to, že mám dobrý vkus, podporují i všechny možné recenze mnohem povolanějších kritiků :-)). 

Modrovousův hrad / Očekávání 
Tvůj hrad krvácí, Modrovousi. To Tvůj hrad vydává ty vzdechy.
V rámci festivalu Janáček Brno 2016 a současně v rámci mého předplatného jsem viděla první inscenaci nové sezóny. A byla to naprostá bomba. A to ve všech směrech. Pokud má někdo rád klasické Nabucco, tak pro něj to možná bylo celé trošinku strohé, ale já jsem pro každý nový nápad. Scénu a režii měl v rukou David Radok, takže to bylo jednoduše dobré. Celkově se zde objevují jenom tři postavy, tudíž je to pěvecky hodně náročné. Oba příběhy byly napsány v přibližně stejné době, ale nezávisle na sobě. Spojuje je téma touhy po poznání tajemství, naději, strachu a naivitě lásky. Některá tajemství mají raději zůstat skryta, neboť jejich odhalení může způsobit více bolesti než radosti. V Modrovousově hradu se odehrává dialog mezi Juditou, která ještě ve svatebních šatech poprvé vstoupí do tajemného hradu svého novomanžela Modrovouse, aby zde objevila sedm zamčených dveří. Žádá, aby jedny po druhých otevřel a vpustil tak do ponurého hradu více světla. „Otevři ty dveře.“ A to neměla dělat, jelikož tajemství, která se za nimi skrývají, nejsou to, v co doufala. Jednoduchá scéna byla interaktivní a vždy bylo jasné, i díky světlu, co se na scéně odehrává. Oba protagonisté svoje role zvládli na jedničku, a to nejen pěvecky, mimochodem v maďarštině, ale i herecky, kdy zejména z hlavní představitelky byly cítit všechny potřebné emoce. Druhá část pak byla jedním dlouhým sólem pro ženu, která čeká na svého muže, jen aby zjistila, že je mrtvý. Zde byla jazykem němčina, kterou za zpěvnou určitě nepovažuji, ale tady se to úplně ztrácelo. Musím ale říct, že i kdyby to člověk neviděl, tak rozhodně stálo za to to slyšet. Možná to nebylo posluchačsky úplně lehké, ale zejména první část byla naprosto skvělá, úderná a vibrující. Lepší začátek předplatného jsem si přát nemohla.
Facts: „Modrovousův hrad/Očekávání“; Janáčkova opera NdB ve spolupráci s Operou Göteborg (Národní divadlo Brno - Janáček Brno 2016), 2016; autor: Béla Bartók – Modrovousův hrad, Arnold Schönberg – Očekávání, režie: David Radok   

Jak je důležité míti Filipa 
Na zábavu jsou v manželství potřeba tři.“ 
Jedním slovem sranda. Taková ta nenáročná konverzační sranda, kterou je ostatně Oscar Wilde proslulý. Všechno to dobře dopadne a na nějakou logiku se tu zase až tak nehledí. Jedna nepravděpodobnější náhoda střídá druhou a celé je to doplněno o onen zábavný britský humor. „Jsem úplně na suchu. Dokonce jsem musel dát svému sluhovi neplacené volno a obsluhuji se úplně sám. … A dobře.“ Příběh Jacka, který si, aby se sem tam dostal z venkova do Londýna za nějakou tou zábavou, vymyslí mladšího zhýralého bratra Filipa. Současně si ale říká Filip před svou vyvolenou, jelikož je to jméno, které ona zbožňuje. „A Vy myslíte, že byste mě nemilovala, kdybych se jmenoval jinak?“ „Jak jinak?“ „No jinak než Filip.“ Nějak ale nepočítal s tím, že jeho nejlepší kamarád hraje trochu podobnou hru a hodlá se seznámit s jeho schovankou, k čemuž si vypůjčí identitu ve skutečnosti neexistujícího Filipa. A všechno se to nějak zamotá. Původně jsme šli na Dona Juana, ale představení bylo nahrazeno. Ať už to bylo z jakýchkoli důvodů, herci toho využili opravdu originálním způsobem. Během prvního dějství totiž bylo třeba přestavět scénu, takže herci vyšli před oponu a zabavili publikum, kdy tedy mimochodem velmi ochotně těm, kteří o náhradním programu nevěděli, přednesli závěrečnou scénu z Dona Juana. Je to sice neobvyklé, ale k celé té hře a zejména jejímu velmi neformálnímu provedení se to hodilo. Na divadelní komedie moc nejsem, ale musím uznat, že jsem se bavila a jednou za čas nějaká ta sranda neuškodí. „Doufám, že žiješ slušně.“ „Ale no, žiju si slušně.“ „To není totéž. Ba dokonce jedno s druhým jde málokdy dohromady.
Facts: „Jak je důležité míti Filipa“; Mahenovo divadlo, 2012; autor: Oscar Wilde, režie: Roman Groszmann 

Chvění 
Poslední list se třese na platanu, neboť on dobře ví, že co je bez chvění, není pevné …List nemusí tě, Bože, prosit o nic, dal jsi mu růst a on to nepokazil. Ale co já? 
Tahle část básně „Poslední“ od Vladimíra Holana inspirovala jednoho z našich nejuznávanějších a v současnosti asi i nejvýraznějších choreografů Petra Zuzku k tomu, aby na hudbu Henryka Góreckiho a Jiřího Pavlicy z Hradišťanu vytvořil působivé taneční dílo, které dokáže překvapit i ty, kteří si myslí, že jeho styl dobře znají. První baletní premiéra nové sezóny se nesla ve znamení moderního baletu, ale vyprávěla velmi univerzální a prastarý příběh. O koloběhu života, o válce a míru, o lásce a žalu, o nejistotách v nás, o otázce kdo jsme a kam jdeme, o tom, že někteří z nás vnímají i to nejmenší chvění v sobě, v lidech kolem, v přírodě, ve světě. Henryk Górecki věnoval svou symfonii nevinným obětem války, zde čekajících se svými kufry na nástupištích před odjezdem do koncentračních táborů. Je to ztvárněno způsobem jednoduchých, ale o to působivějším. Matka a syn se zde hledají, loučí i ztrácí mezi všemi těmi anonymními tvářemi, které v náručích svírají své kufříky a pomalu se vytrácí v tmavém kouři svých smutných konců. Scéna s černých závojem a schody, po nich se pohybují postavy oblečené celé v černém, s tvářemi zprvu zakrytými černou látkou evokující anonymitu a spíše se plazící než jdoucí (jako tisíce anonymních duší, které ve válce zahynuly v táborech smrti), ale později již mající konkrétní tvář (a tím i jména a osudy), byla velmi působivá. Matka a syn, kterého tančil můj oblíbenec (mimochodem už je z něho demisólista, je vidět, že mám na talenty čuch :-)), jsou oblečeni kontrastně. Hudba Jiřího Pavlici pak doprovází příběh koloběhu života, spojení s přírodou, syrovostí a sílou, kterou v sobě snoubí. Tanečníci zde mají na sobě jen dlouhé plisované sukně, tanečnice je  doplňují jen topem v tělové barvě. Evokují živočišnost, čemuž odpovídá i volba tanečních figur, mnohem hravější, možná by se dalo říci i svérázná. Já byla nadšená, i když jsem to chvíli zpracovávala. Všem zájemcům doporučuji koupit si program a dobře si před představením přečíst veškeré informace. V tomto případě je to pro celkový zážitek potřeba, protože nebudete tápat. 
Facts: „Chvění“; Národní divadlo Brno (Janáčkovo divadlo v Brně), 2016; autor, choreografie, režie: Petr Zuska

zdroj: zde, zde, zde

Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky za všechny komentáře ♥