Českých
filmů jsem v kině letos moc neviděla. Moc často na ně nechodím. Mám
problém se všemi těmi hořkými komediemi nebo přiblblými filmy o vtipech, kde
polovina účinkujícím jsou bývalí finalisté superstar nebo kdejaké reality show.
Jelikož ale můj nejmladší bráška u filmu dělá, rozhodla jsem se být
k českému filmu vstřícnější a zajít zejména na ty, na kterých se nějak
podílel. Takže jsem šla na českou romantickou komedii. A to dokonce dvakrát. A
pokaždé tam hrál Ondřej Vetchý. Je to asi jediný herec u nás, kdo u takového
scénáře nevypadá křečovitě. A pak jsem si dala lekci z české historie a
pravda je, že takhle tiché kino jsem naposledy zažila na filmu Everest. To je
prostě síla příběhů podle skutečných událostí.
Anthropoid
„Co je Vaše mise?“ „Operace
Anthropoid.“ „Co je to Anthropoid?“ „Naším úkolem je zavraždit Reinharda Heydricha.“
Už se
mi stalo asi dvakrát, že se mě někdo v poslední době ptal, jestli jsem
viděla Anthropoid. A když řeknu, že ano, tak většinou slyším něco jako „A je to
vážně tak špatný? nebo „Je to blbost, co?“ Upřímně řečeno vůbec netuším, proč
to má tuhle divnou pověst. Moc kritik a recenzí jsem nečetla, jelikož těch pár
co ano mi přišlo poněkud tendenčních. Raději jsem si udělala obrázek sama.
Musím říct, že já bych filmu dala asi tak 85%. Může se to zdát moc, ale jsem
ráda, že někdo tenhle film natočil. Rozhodně je udělán civilně, bez přílišného
patosu a zejména bez zbytečné akční zběsilosti. Celá akce trvala asi 30 vteřin,
takže většina děje se odehrává před a po „atentátu“. Zejména ona část po
zahrnující i celou akci v kostele, kde nakonec všichni parašutisti vlastní
rukou padli, je vrcholem celého filmu. Oba protagonisté, jak Cillian Murphy,
tak Jamie „Mr. Grey“ Dorman, žádnou ostudu neudělali, zejména Murphy se svýma
modrýma očima v roli Jozefa Gabčíka určitě obstál. Ani čeští herci ostudu
nedělají. Jejich angličtina má do dokonalosti sice daleko, ale je to vyváženo
tím, že všichni anglicky mluvící herci mluví s přízvukem, takže ten
kontrast není tak znát. Ženské role zde mají své místo, protože ukazují nejen
to, že byly v odboji i ženy, ale zejména to, že oba hlavní protagonisté
byli ve věku, kdy se měli ženit, zakládat rodiny a žít, namísto toho, aby se
snažili o něco skoro nemožného, protože válka jim vzala luxus žít každodenní
život. „Jestliže selžeme, svoboda zmizí z mapy.“
Pro nás je tohle téma hodně bolestné a hlavně osobní, takže jsme možná trochu
moc kritičtí k tomu, jak k němu přistupují jiní, ale upřímně řečeno myslím,
že tenhle film se povedl. „Jsme Češi. Nikdy se
nevzdáme.“
Facts:
„Anthropoid“; Velká Británie/ČR/Francie, 2016; režie Sean Ellis
Bezva ženská na
krku
„Já s žádnou ženskou bydlet nebudu.“
Pohádky pro Emu „Já s žádnou ženskou bydlet nebudu.“
Na tenhle film
jsem se rozhodla zajít nezávisle na tom, že se bráška objevuje v titulcích.
Viděly jsme s kamarádkou ukázku a vypadalo to slibně. Někdy je prostě fajn
zajít na nějakou odpočinkovou záležitost, což tenhle film dokonale vystihuje.
Je to příběh zelené vdovy Elišky Vomáčkové, která se rozvede s manželem zubařem
poté, co ten si udělá dítě se svou o mnoho let mladší sestřičkou. To by asi
naštvalo i mě :-)). Rozhodne se proto začít znovu,
opráší svůj diplom z pedagogiky a nastoupí jako učitelka jednotřídky na
jakousi naprosto dokonale idylickou českou vesničku, která nejspíš existuje
jenom v alternativním vesmíru. Všichni jsou tu milí, přátelští, neustále
je tu krásné počasí a hlavně tu plyne čas naprosto nezávisle na reálném světě.
Ne tedy doslova, ale vypadá to tak. Bohužel slíbený obecní byt mají
v užívání místní kominík, jeho žena a pět dětí, takže se paní učitelka musí
stěhovat do jediného volného obecního prostoru – do domku hrobníka na místním
hřbitově, kde se stane spolubydlící poněkud svérázného Božíčka. „On pije?“ „Kdepak, on
jen tak pečlivě třídí odpad.“ Ten rozhodně nadšený není, ale jak už to
tak bývá, protiklady se přitahují. Příběh je o něco méně naivní než příběhy
Rosamunde Pilcher, ale rozhodně se nejedná o žádnou hlubokou sociologickou
sondu do tajů české vesnice. Je to prostě romantická komedie s překvapivě
povedeným nevulgárním humorem, který drží zejména Ondřej Vetchý v roli
hrobníka Božíčka a Miroslav Táborský v roli starosty. Hlavní
představitelka je vcelku sympatická, ale z nějakého důvodu chodí od
začátku do konce zmalovaná jako velikonoční vejce, což jí ubírá na kráse. Za mě
80%. „A čí to vlastně bude pohřeb?“ „Vaší předchůdkyně.“
Facts: „Bezva
ženská na krku“; ČR, 2016; režie Tomáš Hoffman„Já jsem Ema Pospíšilová a je mi osm let.“
Na tuhle
záležitost jsem se původně nechystala, ale kamarádka projevila přání jít do
kina, a jelikož jsme spolu už dlouho nikde nebyly a ona má ráda české filmy,
řekla jsem si, proč ne. Podle ukázek i ohlasů to vypadalo, že by to mohl být
hezký film, který mě navnadí na vánoční dobu, jelikož se v době Vánoc odehrává.
Podle ukázek by to měla být komedie, romantika a vánoční příběh dohromady. Ale
nefungovalo to tak, jak se to dle ukázek tvářilo. Ondřej Vetchý a malá
představitelka Emy byli zachránci jinak překvapivě vážného příběhu, neboť
jediní do filmu vnesli trochu humoru. Malá Ema díky své nenucenosti a bezprostřednosti,
Ondřej Vetchý tím, že mu prostě jeho role věříte. Jeho postava chlapíka
žijícího v Londýně, který se jednoho dne dozví, že se má do Prahy přijet
postarat o svoji údajnou dceru, o níž do té doby neměl nejmenší tušení, sympatiemi
zrovna nevynikala. Slušný, ale trochu nudný patron. To se do konce filmu nezměnilo,
byť pro něj hrálo to, že od první chvíle se v roli nejdříve strýčka a
později otce nezdál nesvůj. Aňa Geislerová byla poněkud nezajímavá, a samotnou
mě udivilo, jak málo chemie mezi těmi dvěma bylo. Ta jejich láska nebyla moc
přesvědčivá. Příběh byl chvílemi až nějak moc vážný, už jen to, že na začátku
maminka malé Emy (mimo záběr) umře a holčička tím trpí, nebo to, že se pro
dobro malé Emy musí předstírat vztah a sňatek, tedy obcházet zákon, když by
jednoduše stačil test paternity. A epizoda s odcizeným otcem/dědečkem byla
taky až moc vážná. Nejvíc mě ale mrzelo, že film nevyužil tu krásnou
předvánoční Prahu. Za mě jen 75%. „Máma mi vždycky
večer vypráví pohádku.“
Facts: „Pohádky pro Emu“; ČR, 2016; režie Rudolf Havlík
Facts: „Pohádky pro Emu“; ČR, 2016; režie Rudolf Havlík
Tento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatNa pohádkách pro Emu jsem byla v pátek a moc se mi to líbilo, 100% bych tomu taky nedala, ale takový pohodový český předvánoční film jako hezké zakončení odpoledne s maminkou a sestrou :) Navíc Vetchého a Geislerovou mám oba moc ráda, i když je fakt, že jako pár mě taky úplně nepřesvědčili... a koho nemusím je Vilma Cibulková, ale tady měla být za "záporačku", takže byl splněn záměr ;)
OdpovědětVymazatNa Anthropoid jdu dneska, těším se a jsem zvědavá! :)
Jinak moc moc díky za tvůj blog, jsem kulturní maniak a navíc jsem taky z Brna, takže mi přináší velkou inspiraci, piš dál tak skvěle jako doteď! :)
Jééé, to moc děkuju. Já vždycky myslela, že to čte akorát tak pár mých kamarádek, a to více méně z povinnosti :-)). Většinu prý ty kulturní přísvěvky moc nebaví :-)), spíš něco o té kosmetice, ale já jsem přeci jen asi víc na to divadlo, film a podobně. Ještě jednou díky, jsem ráda, že to moje vykecávání oslovilo i někoho "zvenku".
Vymazat