Původně byl tento blok terapeutický. Pro mě. Teď je hlavně o mém úžasně nedokonalém každodenním životě, mé snaze naučit se péct a mých závislostech. Taky si tu někdy stěžuju na všechno a na všechny a dělím se o svá moudra. Takže Vás varuji - je to pěkná nuda :-))

9. listopadu 2015

Když divadlo je pokaždé jiné

Podzim mám ze všech ročních období nejraději. Hlavně ten brzký, teplý, kdy jsou stromy ještě obsypány barevnými listy. Právě teď je ta doba. Podzim je také pro mě strašně hektický. Prostě se toho hodně děje. Do Vánoc je to vlastně jen chvilka, je to kratší část školního roku, a člověk také finišuje všechno to, na co měl „času dost“, ať už v práci nebo kdekoli jinde, kde měl nějaké povinnosti. I já se tak nějak snažím dohonit všechny resty, abych s novým rokem měla takříkajíc čistý štít. Na podzim tak mám nejméně volného času, ale stejně většinou neodolám divadlu. Když ono je divadlo pokaždé jiné. A já o nic nechci přijít. A kdybych přišla o tyhle čtyři skvělé akce, byla by to opravdu škoda.

Vévodkyně a kuchařka 

Zda vlastně i já nechci vzlétávat? Zda vlastně i já nežiji v kleci?Exkluzivní představení spojené se zážitkovou gastronomií! Přesně tak. Teď už se do divadla může chodit i na večeři. Čtyřchodové degustační menu z restaurant Koishi v Brně, ochutnávka tří výběrových vín a jako hudební kulisa harfa. Jeden z mých nejvýraznějších divadelních zážitků se odehrál v Mozartově sále u prostřené tabule, v jejímž čele byla usazena Vévodkyně Sophia La Talliére d´Hayguéres-Kevelsberg, a slavnostní večeře se konala při příležitosti otevření jejího Spectacula. Konec zlatých časů šlechty se blíží, ale v jejím světě se řeší jiné, mnohem dramatičtější věci. Jako zrcadla a jejich schopnost nezobrazovat upíry či procházka rodinnou obrazárnou odhalující rodinnou minulost. Ale hlavním tématem je tu jídlo a smrt nebo spíše požitek z jídla a strach ze smrti. I ono degustační menu, byť bylo opravdu skvělé, je tak trochu ukázkou oné povrchnosti a pomíjivosti. Přestože totiž natřikrát jinak uvařené řepě přiřknete vznešené francouzské názvy, stále je to jen uvařená řepa. Vévodkyně v podání Vladimíra Javorského se v průběhu „večeře“ promění do několika dalších postav, zatímco kuchařka v podání Evy Novotné zůstane kuchařkou. S jejich výkony pak celé představení stojí i padá a musím říct, že zejména Vladimír Javorský byl v ženské roli naprosto úžasný. Atmosféra sálu osvětleného svíčkami na stolech byla jedinečná a červené stěny Mozartova sálu najednou vypadaly jako tapety zámeckého salónku. Jednotlivé chody se podávaly mezi jednotlivými výstupy, aniž by však měl člověk pocit, že se děj vlastní hry přerušuje. Bylo to prostě něco úplně jiného a mně se to moc líbilo, a nejspíš je to opravdu povedené, jelikož až do února jsou všechna představení vyprodána. „Ten brambůrek zatím nepojídat, prosím. Počkáme si na chřestový krém na přelití. 
Facts: „Vévodkyně a kuchařka“; Divadlo Reduta (Mozartův sál), 2015; autor: Ladislav Fuks, Viktorie Knotková, režie: Kamila Polívková  

Bůh masakru 

Pokud bychom byli rodiči toho chlapce MY, určitě bychom chtěli vědět pravdu.“ Podtitul inscenace je: Zákopová válka se dá vést i uprostřed luxusního obýváku. Jedná se o soudobou francouzskou divadelní komedii, která, přestože je v repertoáru už skoro rok a půl, až do nedávna zcela unikala mé pozornosti, což je škoda, jelikož se ukázala jako velice povedená. Dva rodičovské páry se sejdou v obýváku jednoho z nich, aby prodiskutovali incident, k němuž došlo mezi jejich dvěma jedenáctiletými syny, když jeden z nich tomu druhému v parčíku Aspiranta Dunanta ozbrojen klackem vyrazil dva zuby. Slovo „ozbrojen“ je posléze nahrazeno slovem „vybaven“. Oba páry se tváří, že celou záležitost hodlají vyřešit civilizovaně jako dospělí lidé, což se ale s ohledem na jejich velmi odlišné povahy a zejména pak rodičovský pud chránit vlastního potomka tak úplně nedaří. Jedno nevhodné slovo, drobné přeřeknutí a odhalíme, že v nás dříme agrese, rozmrzelost a touha cupovat krásné žluté tulipány. Bez přestávky hodinu a půl dlouhá konverzační hra mě překvapila mírou nevtíravého vtipu, kterou jsem v ní vůbec nečekala, stejně jako velmi civilními výstupu všech čtyř protagonistů. Plus navíc, že většina z nich jsou mými oblíbenci (Petr Bláha, Klára Apolenářová, Petr Halberstadt). Atmosférou mi hra velmi připomínala Jméno, které uvádí Městské divadlo. K mému překvapení bylo divadlo zaplněno jen zpola, přestože další termín je beznadějně vyprodán. Nejvíc mě ale překvapilo, že tam zaznělo N-word (takže na západ od nás raději přepsat). „Podle mě je život v páru a rodina ta nejtěžší zkouška, kterou na nás Bůh seslal. 
Facts: „Bůh masakru“; Mahenovo divadlo, 2014; autor: Yasmina Reza, režie: Michal Schejbal 

Drahokamy 
Pravý “drahokam” v repertoáru neoklasického baletu 2. poloviny 20. století.“ V kině Art jsou v rámci cyklu „Bolšoj živě“ k vidění (v HD kvalitě) přímé přenosy či záznamy z baletních představení moskevského státního baletu. Bolshoi je pro mnohé tanečníky ta nejvyšší meta, zejména pak asi pro ty, kteří milují klasický balet. Balet má totiž mnoho podob a existují i různé baletní školy. Ty nejvýraznější jsou ruská, francouzská a newyorská. Všechny tři jsou k vidění právě v Drahokamech, a to v choreografii nejslavnějšího amerického choreografa George Balanchina. Původem z matičky Rusy založil Newyorský balet (New York City Ballet) a stal se nejvýraznějším představitelem neoklasického baletu, který obohacuje klasický balet o nové pohybové výrazy. V Drahokamech se to nejvíce projevuje zejména v druhé části. Balanchin se prý inspiroval výlohami šperkařství na 5th Avenue a přirovnal drahé kameny k jednotlivým baletním školám. Zelené smaragdy reprezentují Francii, resp. romantickou a elegantní Paříž s její módou, parfémy a kávou, červené rubíny symbolizují americkou školu ovlivněnou Broadwayí, jazzem a nespoutaností nočního života, a diamanty jsou ukázkou klasické čistoty ruského stylu, preciznosti a vytříbenosti.

Není zde žádný jednotící příběh, není tu vlastně vůbec žádný příběh. Drahokamy se skládají ze tří částí, z nichž každá má svůj jedinečný styl, atmosféru a taktéž hudbu. Smaragdy doprovází
Gabriel Fauré, Rubíny pak hudba blízkého přítele Balanchina Igora Stravinského a Diamanty jsou samozřejmě na hudbu od Čajkovského. Jak jinak, že
. Nejvýrazněji na mě zapůsobila právě druhá část, která byla neuvěřitelně hravá a doslova z ní dýchala atmosféra newyorských tančíren a kabaretů. Také tu je velmi silný prvek odrážející ženskou emancipaci. Alespoň já si to tak vyložila. První část je hodně romantická, taková procházková, a třetí část je klasicky rusky třpytivá. Skoro, jako by tam člověk opravdu byl. Některé záběry jsou navíc i z úhlů, které jako divák v divadle nemáte šanci vidět. A jak jsem si tak všimla, Bolshoi je velké divadlo s omezenou viditelností. Do kina na přenos mimochodem zavítali také někteří sólisté z Janáčkova divadla. Krásné odpoledne. 
Facts: „Jewels“; Bolshoi Theatre (přenos Kino Art), 2014; autor: Gabriel Fauré (Smaragdy), Igor Stravinský (Rubíny), Petr Iljič Čajkovskij (Diamanty), choreografie: George Balanchine 

Otevřený dům  
Netradiční prohlídka Janáčkova divadlo ku příležitosti 50. výročí jeho otevření.“ Během léta jsem navštívila zákulisí Reduty i Mahenova divadla, což bylo fajn, ale tentokrát jsem se vydala na průzkum divadla, které mě zajímalo nejvíc, a to Janáčkova. Operní a baletní dům totiž slavil 50.let od otevření a otevřel se na dvě odpoledne i veřejnosti. Prohlídky byly zdarma a hlavně s programem. Organizátoři asi neodhadli zájem diváků, jelikož před divadlem byla pořádná fronta, která nás trochu nemile zaskočila, ale po tři čtvrtě hodině jsme se dostali ve skupině po 150 dovnitř.

Ve foyer jsme shlédli baletní etudu za doprovodu smyčcového kvarteta, pak se přesunuli útrobami divadla do sklepení, přičemž jsme ode dveří nakoukli do kostymérny a počítačového mozku divadla (je mu dneska padesát, ale stále funguje), venkovním tunelem přes parkoviště pod divadlem (parkovací místo tu má rezervován třeba šéfdirigent) jsme přešli do skladu rekvizit, těch rekvizit, které se pak stěhují nákladním výtahem nahoru na jevištní plochu (poznala jsem leccos, třeba stůl z Polské krve, lebku z Čarokraje, schody z Dona Giovanniho…), také tu jsou umístěny kladky na obří plakáty (ty, které dělají pozadí na jevišti), kdy se tomuto prostoru říká prospektový výtah, poslechli si dětský sbor (pro nás bohužel jen zdálky), pak jsme si prohlédli prostor pod jevištěm, tzv. propadlo (točna Janáčkova divadla má 17 metrů!), a to za doprovodu klavírního vystoupení Po zarostlém chodníčku Leoše Janáčka, následně jsme šlapali do třetího patra, kde na mě čekalo to úplně nejlepší, jelikož jsme nejdříve šli do malé baletní zkušebny, kde jsem si hezky osahala pár kostýmů z Louskáčka a nějaké ty další rekvizity (třeba plyšového tygra z Bajadéry), a pak jsme nabourali regulérní baletní zkoušku, kde zrovna trénovali moji oblíbenci (přiznávám, mám jich hodně) epizody z Black and White, a to pod vedením samotného šéfa baletu (postávala jsem tam, jak dlouho to jen šlo, a bylo skvělé vidět takhle zblízka, jaká síla v těch jejich pohybech ve skutečnosti je), ale pak už jsme museli pokračovat a pro změnu jsme nabourali zkoušku sboru, což bylo taky docela zajímavé, ale ještě zajímavější pak bylo vstoupit přímo na jeviště, které je opravdu rozlehlé, a tam probíhala zkouška orchestru na Její pastorkyni (která měla nedávno premiéru), my si mohli na chvíli sednout do hlediště a poslouchat, nebo postávat a číst hudebníkům noty přes rameno, a šéfdirigent Pavel Šnajdr nám to hezky okomentoval, následně jsme prošli do foyer v prvním pořadí, kde na nás čekalo vystoupení  Brněnského akademického sboru,  a pak už to byl skoro úplný konec, čekala nás ještě krátká přednáška o architektuře divadla ve foyer druhého pořadí, no a pak už byl úplný konec, celé to trvalo dvě hodiny, bylo to super, hlavně ta baletní zkouška a technické zázemí, a smůla těm, kdo nešli, a dobrou noc. 
Facts: Otevřený dům, Janáčkovo divadlo, 2015 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky za všechny komentáře ♥