Původně byl tento blok terapeutický. Pro mě. Teď je hlavně o mém úžasně nedokonalém každodenním životě, mé snaze naučit se péct a mých závislostech. Taky si tu někdy stěžuju na všechno a na všechny a dělím se o svá moudra. Takže Vás varuji - je to pěkná nuda :-))

11. března 2017

Experimentální sever a vášnivý jih v hudbě i pohybu … a mně je zase zle

Nevím. Možná bych si měla přát, aby už tenhle rok skončil, ačkoli ani pořádně nezačal a já bych bez jeho prožití tak jako tak byla o rok blíž čtyřicítce (což zní naprosto strašně), ale zatím se neuskutečnilo nic moc, co by mě přesvědčilo o tom, že se od něho dá očekávat něco pozitivního. Například jsem už zase nemocná. Od Vánoc je to se mnou jako na houpačce. Dva týdny klidu, pak týden chřipka, a stále dokola. Díky tomu v práci nestíhám, nestíhám se současně ani z těch chřipek pořádně dostat, špatně spím a musím vynechat spousty akcí, na které jsem se chystala a vyznačila si je v kalendáři. Takže vlastně kromě neustálých nespokojeností nemám moc o čem psát 😄. Ale ne, není to zase vůbec tak zlé. Jen už mě prostě nebaví to smrkání 😜. 

Peer Gynt 
Někde na severu, kde vše běží v kruhu …“ 
Jestli je někdo, kdo chce tvrdit, že tenhle příběh v baletním provedení se vší tou symbolikou pochopil bez jakýchkoli problémů, aniž by si musel přečíst program, pak s největší pravděpodobností trpí bludy. I když sice dílo podle jména znám, respektive vím, že se jedná o dílo Henrika Ibsena s hlavním hrdinou jménem Peer Gynt, to, že je to vlastně původně báseň, jsem opravdu netušila. O ději nemluvě. Děj to má opravdu barvitý a velmi velmi spletitý. Ne snad proto, že by se tam objevovalo až tak moc postav, ale prostě proto, že se tu do sebe vlévá pohádkový příběh s trolly, milostný příběh jako takový, vnitřní duševní svět hrdiny, jeho představy a nakonec i jeho pobyt v blázinci. A do toho tam pobíhá bílý jelen. Asi tak k ději. K baletu můžu pak říct jen … famózní. Jednalo se o hostování Slovinského národního baletu, a musím říct, že stylově je to úplně něco jiného, než na co jsme v naší kotlině zvyklí. Neříkám lepší nebo horší, je to prostě jiné, navíc velmi moderní a novátorské. Celé představení bylo hravé, chvílemi až bláznivé, a ač jsem byla z počátku trochu zaskočená, v průběhu představení jsem tomu všemu propadla. Není to nic, na co bych vzala někoho, kdo o baletu ví houby, případně má rád klasiku a moderní balet považuje za divný. Tanečníci, zejména představitel hlavního hrdiny, byli všeobecně skvělí. Objevovala se tam i spousta fyzických interakcí, které se v baletu moc nevidí. Jako třeba obyčejná facka. Představení je prý symbolem tanečního divadla 21.století. A s tím se nedá než souhlasit.
Facts: „Peer Gynt“; Balet Sloviského národního divadla Maribor (Janáčkovo divadlo v Brně – 22. 1. 2017); hudba: Edvard Grieg, choreografie: Edward Clug 

La Gioconda 
Ó, matko má, na ostrově osudovém potlačila jsem kvůli tobě krvelačnou touhu zavržené sokyně. Teď strašnější je oběť má …, ó, matko má, já ji zachráním pro něj, pro něj, který ji miluje!“ 
Po všech povedených operních počinech, které jsem od začátku sezóny viděla, začínám mít trochu obavy, že najednou přijde nějaké velké zklamání. Ale ani tentokrát se nekonalo a nová premiéra se povedla. Brněnské opeře se prostě daří a vedle méně známých oper uvádí i klasická díla, byť někdy pojatá vskutku originálním způsobem. La Gioconda je klasickou italskou operou konce 19.století s velkými áriemi, milostným víceúhelníkem, poněkud náhlými a překvapivými zvraty a zejména pak tragickým koncem. Giocondu chce protřelý Barnaba a neváhá využít hrdinčiny slepé matky a inkvizice k tomu, aby ji získal. Jenže Gioconda miluje Enza, který ji sice má rád, ale ve skutečnosti miluje Lauru, svou dávnou lásku, proti své vůli provdanou za Alvise, který ale na naléhání své ženy zachrání Giocondinu matku, a proto ji Gioconda nemůže nenávidět a rozhodne se Enzovi a Lauře pomoci… je to opravdu celé propletené, ale na druhou stranu se to všechno hnedle vyřeší, až je to poněkud komické. Scéna byla tvořena velkými kamennými kvádry, které se díky posouvání či otáčení měnily na různá pozadí. Zejména vynikaly ve scéně, kdy se Gioconda v jedné ze svých hlavních árií prochází v zelených šatech a s dlouhými rusými vlasy na pozadí šedého kamene s reliéfem portrétu dívky s vlajícími vlasy. Ačkoli možná orchestr ten den neměl úplně svůj nejlepší den, rozhodně se to nedalo říci o zpěvácích. Zejména Scilla Boross jako Giconda a Sung Kyu Park jako Enzo utkvěli v paměti. Takové hlasy pohledat. Ale ani místní interpreti se nenechali zahanbit. Takže to opravdu doporučuji k návštěvě.      
Facts: „La Gioconda“; Národní divadlo Brno (Janáčkovo divadlo), 2017; autor: Amilcare Ponchielli, libreto: Arrigo Boito, režie: Tomáš Pilař  

*61 FJD *5 A Čarodějná láska 
Flamenco, španělská živočišnost a Filharmonie Brno v rámci cyklu „Filharmonie v divadle“. Poslední velký koncert, který měla Filharmonie Brno v Janáčkově divadle před jeho rekonstrukcí. Janáčkovo divadlo totiž čeká velká rekonstrukce, zejména technického zázemí, takže na 18 měsíců budu mít utrum, což znamená, že si nejspíš budu muset najít nějakou další večerní zábavu. A ne, myslím to zcela ve smyslu kulturního vzdělávání J. Koncert byl bezvadný, přestože jsem na něj šla s teplotami a chřipkou a druhý den už jsem z postele nevylezla vůbec. Na programu totiž byla nejen hudba, ale také tanec, pravý nefalšovaný vášnivý španělský tanec. A na to já slyším. Zejména poté, co jsem se snažila poslední půlrok proniknout do tajemství flamenca. Ne vůbec úspěšně, abych byla upřímná. První část koncertu byla suita z opery Mezkař a klavírní koncert Noci ve španělských zahradách, což bylo super. Klavír zklame málokdy. V druhé části pak Filharmonie doprovázela balet o jednom dějství nazvaný Čarodějná láska, tedy klasický španělský balet, tedy klasické taneční flamenco. Člověk musí sice uvyknout velmi specifickému zpěvu lidové španělské tvorby, ale i když jsem nerozuměla ani slovo, ty emoce jde slyšet zcela jasně 😍. A stejně tak byl vidět ve všech gestech tance. Pro více informací, jelikož nejsem v tomhle žádný znalec, zde.  
Facts: „*61 FJD *5 A Čarodějná láska“; Filharmonie Brno (Janáčkovo divadlo), 2017

zdroj: zde, zde, zde


Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky za všechny komentáře ♥