Původně byl tento blok terapeutický. Pro mě. Teď je hlavně o mém úžasně nedokonalém každodenním životě, mé snaze naučit se péct a mých závislostech. Taky si tu někdy stěžuju na všechno a na všechny a dělím se o svá moudra. Takže Vás varuji - je to pěkná nuda :-))

20. srpna 2016

Britská romantika, severská deprese a hipíci z Jú-Es-Ej

Když jsem dělala poslední recenzi svého kulturního deníku, tak jsem opětovně musela konstatovat, že mi chybí komedie a romantické filmy. Nejsou to sice moje nejoblíbenější žánry, navíc dobrých komedií je málo, stejně jako dobrých romantických filmů, ale čas od času bych měla něco roztomilého a odpočinkového zhlédnout. Takže jsem zašla na jeden opravdu klasicky romantický film, kde hlavní hrdina nechce žít, to aby toho optimismu nebylo až moc :-)). Pak jsem šla na film, o kterém jsem si myslela, že to bude komedie, ale nakonec to vlastně moc komedie nebyla. I když jsem se párkrát zasmála, někdy mi z toho šel spíš mráz po zádech. Zasmála jsem se ale černočerně u klasické severské detektivky, která byla jinak naprosto a úplně depresivní. I když to dopadlo dobře a v poslední scéně tam snad bylo na chvíli vidět i sluníčko :-)). 

Než jsem Tě potkala 
Víte co, slečno Clarková? Jen kvůli Vám stojí za to ráno vstávat. 
Veselá a trochu potrhlá Lou se specifickým módním vkusem ztratí práci v kavárně a následně střídá jedno zaměstnání za druhým, aby pomohla své maloměstské rodině z dluhů. Jednoho dne získá práci jako ošetřovatelka Willa, mladého bohatého bankéře, který miloval život, ale ochrnul poté, co ho před dvěma lety v Londýně srazila motorka. Will teď žije na panství svých rodičů, jen kousek od domova Lou.  Samozřejmě Will je fešák jak reklamy, ale po dvou letech, co je odkázán na pomoc druhých, je z něj cynik a protiva. Lou mu samozřejmě začne pomalu přirůstat k srdci a ukazovat mu, že život stojí za to. Will totiž svým rodičům slíbil šest měsíců, aby měli čas se vyrovnat s jeho rozhodnutím ukončit život prostřednictvím eutanazie. Na zamilované filmy chodím sporadicky, jelikož nejsem ta správná cílovka. A to i přesto, že jsem čestná členka klubu červené knihovny. Jelikož jsem ale neviděla nějaký romantický a sluncem prozářený film už ani nepamatuji, tenhle počin mě potěšil, byť je to ve skutečnosti průměrná romantická pohádka. Příběh nepřináší nic moc nového, ale naštěstí se obešel bez nadměrného patosu a přílišné jednorozměrnosti postav. Je to celé takové sluníčkové, přestože hlavní hrdina se rozhodl zemřít. Will (Sam Claflin) a Lou (Emilia Clarke) jsou mladí krásní lidé, kteří mají kolem sebe milující rodiny, šatník snů, a dostatek peněz a komfortu. Nikde tu není vidět, jak veškeré osobní i fyzické intimity zbavený život kvadruplegici ve skutečnosti žijí, jak moc jsou odkázáni na druhé, jak jejich tělo ztrácí svaly a všechny tyhle věci. Tady je jen fešák Nathan, který tohle všechno pro Willa dělá někde mimo obraz. Jak moc je Willovo rozhodnutí ve skutečnosti těžké, a jak je pro mnohé eticky nepřijatelné se tu neřeší vlastně vůbec. Je to jen o tom, že ona se zamiluje do něj, a on se zamiluje do ní. A ona pak jede do Paříže a dá si tam croissant i za Willa.  Hezky jsem na konci prolila pár slziček, a až to budou dávat nějakou neděli odpoledne, ráda se na to z gauče podívám znovu. I když to křečovité obočí Emily Clarke se mi tedy moc nelíbilo. Za mě 80%.  Já chci, aby žil. Ale to musí chtít hlavně on sám.
Facts: „Me Before You“; USA, 2016; režie Thea Sharrock 

Vzkaz v láhvi 
Proč myslíš, že se k nám dostal ten vzkaz v láhvi? Můžeme zachránit dvě děti, protože máme ten dopis.“ 
Další díl krimi série podle románů Jussiho Adler-Olsena, které jsem nečetla. Po „Ženě v kleci“ a „Zabijácích“ jsem ale byla trochu zklamaná. Severská detektivka je temná, chladná a její hrdinové jsou často asociální alkoholici, kteří mají problém fungovat v normálních mezilidských vztazích a vyjadřovat emoce jako běžní lidé. Proč ne. Je to specifikum, které se evidentně osvědčilo, jak ukazuje prodejnost knih i úspěšnost filmů a lá Millenium. Je to ale taky tak nějak stále dokola to samé. Proto jsem možná měla neodbytný pocit deja vu. Bohužel tady je navíc hlavní postava nesympatického detektiva většinu děje až moc v pozadí a hlavní padouch je znám hned od začátku. Do oddělení nevyřešených případů se dostane po osmi letech strávených v moři vzkaz v láhvi, který ukazuje na to, že někdo unesl dvě děti, z nichž jedno napsalo vzkaz vlastní krví. Hlavní detektiv a jeho asistent se pustí do pátrání, aby zjistili, že jsou unášeny dvojice sourozenců, které ale nikdo nepostrádá, a které kromě vraždícího maniaka spojuje i víra v Boha. „Není to únosce dětí. Je to sériový vrah.“ Žádné šokující zvraty jsem nezpozorovala, ale musím uznat, že dynamika celého příběhu byla zajímavá. Pomalejší rozjezd přešel k nejdynamické scéně předání výkupného ve vlaku, aby se pak děj zase vrátil do pomalého tempa a skončilo to akčním finále. Druhá polovina filmu se ale zdála přeci jen trochu uspěchaná a hlavní padouch byl takový trochu méně děsivý Edward Norton, byť maniak to byl slušný. Nebýt těch dvou předešlých dílů, určitě bych hodnotila výš, ale v rámci série je tenhle díl jen na 70%.
Facts: „Flaskepost fra P“; Dánsko/Něm/Norsko, 2016; režie Hanz Petter Moland 

Tohle je náš svět 
To, co jsme zde vytvořili, může být v dějinách lidstva jedinečné. Vytvořili jsme ráj.“ „Je to týrání dětí!“ 
Malý film, kterému se u nás dostalo hodně pozornosti. Ben je otec šesti dětí, které společně se svou ženou Leslie vychová hluboko v lesích severozápadního USA. Skrze drsný fyzický výcvik a nekompromisní studium z nich hodlá vychovat výjimečné dospělé jedince. Uprostřed lesů stran moderních technologií je učí lovit, stopovat, rozjímat, meditovat, formulovat myšlenky, chápat dějiny, vnímat přírodu, fyzicky sílit, ctít svobodu a utvářet si vlastní názory, postoje a postupy. Všechny děti jsou šťastné, svět mimo jejich malý rodinný klan je pro ně vlastně neznámý. Když ale Leslie trpící psychickou poruchou v nemocnici spáchá sebevraždu, Ben s dětmi svůj uzavřený svět opouští, aby se s ní rozloučili v tisíci kilometrech vzdáleném městě. A oba světy se střetávají a děti se ocitají ve světě, který tak docela nechápou. Původně se zdálo, že půjde o komedii, ale ona to komedie až na pár drobných scén vůbec není. Je to spíše drama, které má ale dost humorných míst, aby nebylo dramatem depresivním. To, že se vzdalujeme přírodě, že dnešní děti se baví jen technologiemi a o světě a jeho souvislostech ví houby, že bez protestu přijímáme stále nová a více omezující pravidla, že málo čteme a kritické myšlení se vytrácí, že jsme v západním světě pohlceni konzumem, to všechno vím a vnímám. Na stranu druhou Ben a jeho styl života je druhý extrém. Jeho svět v lesích je vyobrazen až moc idealisticky, až moc pastelkově. Přitom vlastně vychovává takovou malou potencionální teroristickou buňku, která má za to, že krást v obchodech, lhát lidem nebo někomu na pastvě šípem střelit ovci a pak ji sežrat je v pořádku. Tváří se, že jejich filozofii, ať je jakákoli, respektuje beze zbytku, ale nedovolí, aby se jen náznakem vzdálily od jeho směru. „Nevím o světě nic jiného, než to, co jsem někde četl.“ Film nestraní v podstatě ani jedné straně, což je sympatické. Hraje ale na jistotu, že základem je spokojená semknutá rodinka, což je trochu manipulativní. Konec filmu byl takový napůl cesty. Posun někam skoro doprostřed, ale abych řekla pravdu, nemohla jsem se zbavit pocitu, že zejména ty mladší děti byly tím vším poznamenány až moc, a ne v pozitivním slova smyslu. Za mě 80%. „Co je to cola?“ „Otrávená voda.
Facts: „Captain Fantastic“; USA, 2016; režie Matt Ross 
 
zdroj: zde, zde

Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky za všechny komentáře ♥